ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

04/03/2023

Δ. Τζανακόπουλος: Τη στιγμή που το πένθος είναι βαρύ και κανείς δεν μπορεί να εκφράσει την ανθρώπινη οδύνη με λόγια, η κυβέρνηση προσπαθεί να βρει εξιλαστήρια θύματα και αποδιοπομπαίους τράγους, σε οποιονδήποτε άλλο εκτός από τον εαυτό της

Δ. Τζανακόπουλος: Τη στιγμή που το πένθος είναι βαρύ και κανείς δεν μπορεί να εκφράσει την ανθρώπινη οδύνη με λόγια, η κυβέρνηση προσπαθεί να βρει εξιλαστήρια θύματα και αποδιοπομπαίους τράγους, σε οποιονδήποτε άλλο εκτός από τον εαυτό της



Σημεία συνέντευξης του Bουλευτή Α΄  Αθήνας  ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Δημήτρη Τζανακόπουλου στον τηλεοπτικό σταθμό OPEN, στην εκπομπή «Ανοιχτή Επικοινωνία» (Μ. Νιφλής – Χ. Φώσκολου)

    ​Το πρώτο πράγμα που θέλω είναι να εκφράσω τα ειλικρινή συλλυπητήριά μου στους συγγενείς των θυμάτων, αλλά και να πούμε ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όλους τους ανθρώπους, οι  οποίοι τα τελευταία 24ωρα έχουν υπερβεί εαυτούς για να βοηθήσουν είτε τους συγγενείς των θυμάτων, είτε τους τραυματίες, να απεγκλωβίσουν τους ανθρώπους οι οποίοι βρέθηκαν παγιδευμένοι μέσα στο τρένο.

    ​Παρόλα αυτά είμαστε αναγκασμένοι να προσπαθήσουμε να αναδείξουμε τις πραγματικές αιτίες του συμβάντος, της ανείπωτης αυτής τραγωδίας. Υπάρχουν τρία ερωτήματα τα οποία πρέπει η κυβέρνηση να απαντήσει. Το πρώτο ερώτημα είναι, για ποιον λόγο αγνοήθηκαν οι προειδοποιήσεις στον ΟΣΕ και στην HellenicTrain; Είναι γνωστό ότι είχαν κατατεθεί εξώδικα, το τελευταίο μάλιστα στις 31/10/2022, δηλαδή 3,5 μήνες πριν. Μιλούσαν για την ασφάλεια, μιλούσαν για σοβαρές ελλείψεις προσωπικού, μιλούσαν για ένα προδιαγεγραμμένο και προεξοφλημένο δυστύχημα. Για ποιον λόγο, επίσης, αγνοήθηκαν οι κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις από τον κ. Καραμανλή συγκεκριμένα; Θα σας θυμίσω ότι 10-12 μέρες πριν το δυστύχημα ο κ. Καραμανλής όταν κλήθηκε να απαντήσει σε ερώτηση στο Κοινοβούλιο με θέμα  την ασφάλεια των τρένων, απάντησε με περισσή, με ασύγγνωστη αλαζονεία κατηγορώντας τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και των άλλων κομμάτων της αντιπολίτευσης, ότι προσπαθούν να δημιουργήσουν εντυπώσεις σε σχέση με την ασφάλεια. Το τρίτο ερώτημα αφορά για ποιον λόγο, ενώ ο κ. Γεωργιάδης – και προς τιμήν του – δεν έκανε αυτό σήμερα, ο κ. Μητσοτάκης στη δήλωση που έκανε την επόμενη του δυστυχήματος έσπευσε να προεξοφλήσει ότι την κύρια ευθύνη την φέρει ο σταθμάρχης. Ότι ήταν κυρίως ανθρώπινο λάθος.  

    ​Η ιστορία της τηλεδιοίκησης, πράγματι είναι δύσκολη η οποία τα τελευταία χρόνια,  τουλάχιστον όσο ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ κυβέρνηση, είχε προωθηθεί παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες που είχε η αρχική σύμβαση.  Όμως, θεωρώ είναι λάθος να εστιάζουμε απλώς και μόνο στην τηλεματική. Γιατί και πριν  την τηλεματική, όπως και σε πάρα πολλά  μέρη του κόσμου δεν υπάρχει τηλεδιοίκηση στα τρένα,  αλλά τα τρένα δεν πάνε στα τυφλά. Ο σιδηρόδρομος υπάρχει 200 χρόνια. Δεν συγκρούονταν τα τρένα. Επομένως για ποιον λόγο η κυβέρνηση και ο κ. Καραμανλής από το 2020 έκλεισε το σύστημα δευτεροβάθμιου ελέγχου που λειτουργούσε στην Αθήνα και άρα, διαμόρφωνε και όρους ασφάλειας; Ακόμα κι αν ένας άνθρωπος για ποιον λόγο έκανε ό,τι έκανε, τι σκέφτηκε, τι είδε, τι δεν είδε, ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο  υπάρχει το σύστημα  δευτεροβάθμιου ελέγχου, το οποίο λειτουργούσε στην Αθήνα μέχρι το 2020. Και μπορούσε να προλαμβάνει.

    ​Στην περίπτωση τέτοιου τύπου δυστυχημάτων, πρέπει κανείς να ψάξει την αιτία πίσω από το ανθρώπινο λάθος. Ακούστε τις καταγγελίες των εργαζομένων, τις καταγγελίες του υπεύθυνου ασφαλείας ο οποίος παραιτήθηκε το 2020 λέγοντας ότι από το 2020 και  μετά δεν μπαίνω σε τρένο διότι έκλεισε το σύστημα δευτεροβάθμιου ελέγχου στην  Αθήνα. Γι’ αυτόν τον λόγο τους τελευταίους μήνες, από το 2020 και μετά, είχαμε τόσα πολλά δυστυχήματα τα οποία βεβαίως δεν έφτασαν σε αυτόν τον τραγικό απολογισμό.

    ​Το 2020 έκλεισε ο δευτεροβάθμιος  έλεγχος, ο ΟΣΕ  έχει απαξιωθεί,1300  εργαζόμενους  είχε το 2019, αυτή τη στιγμή έχει 750, καλύπτονται θέσεις εξαιρετικά κομβικές με εργολαβικούς εργαζόμενους και εργαζόμενους οι οποίοι δεν  έχουν την απαραίτητη εμπειρία. Ακόμα και αν ο κ. Γεωργιάδης μπορεί να έχει δίκιο στο ότι δεν μπορούμε να ανανεώσουμε συμβάσεις περισσότερο από 24 μήνες, θα μπορούσε αντί να προσλαμβάνει εργολαβικούς εργαζόμενους, δηλαδή εργαζόμενους με μπλοκάκι, να κάνει έναν σύντομο διαγωνισμό του  ΑΣΕΠ με συμβάσεις ορισμένου χρόνου ή να προκηρύξει μόνιμες θέσεις, πράγμα το οποίο επέλεξε η κυβέρνηση να μην κάνει, αν και δεν περιορίζεται από τη μνημονιακή εποπτεία γιατί ήθελε να καθαρίσει τον ΟΣΕ από τα βάρη των εργαζομένων, για να μπορέσει να δώσει τη συντήρηση και τη  λειτουργία του σιδηροδρόμου σε ΣΔΙΤ. Αυτή ήταν η επιλογή.

    ​Το δεύτερο ζήτημα είναι ότι σε θέσεις αυξημένης ευθύνης, δεν σημαίνει ότι κάνοντας μία αίτηση αναγκαστικά θα έρθω να καλύψω και τη θέση. Το αν  ήταν ή δεν ήταν ρουσφέτι της Ν.Δ. ο συγκεκριμένος άνθρωπος θα φανεί φαντάζομαι στην πορεία. Η πιστοποίηση είναι υπό αμφισβήτηση γιατί  δεν μπορεί να παίρνεις πιστοποίηση για  σταθμάρχης με μία εκπαίδευση της τάξεως των 3  μηνών.

    ​Σε σχέση με την επιτροπή, ο κ. Μητσοτάκης μίλησε για μια υπερκομματική επιτροπή, την οποία την όρισε μόνος του. Ουδείς, τουλάχιστον από την κυβέρνηση, ζήτησε από τον ΣΥΡΙΖΑ να υποδείξει τον οποιονδήποτε. Έχουμε κάνει πρόταση να υπάρξει διακομματική επιτροπή, όχι υπερκομματική.

    ​Έχουμε ένα πρόσωπο το οποίο είχε τοποθετηθεί από το 2010  έως το 2015 και υπηρετούσε στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία ήταν εμπλεκόμενη σε σχέση με το έργο της σύμβασης ως σύνολο, δηλαδή την τηλεματική, το τροχαίο υλικό, το έργο των μεταφορών, την ιδιοκτησία των τρένων. Άρα, εμπλέκεται ο συγκεκριμένος άνθρωπος με τον τρόπο με τον οποίο προχώρησε και τελικά υπογράφτηκε το σύνολο του έργου.

    ​Πραγματικά, υπήρξε μια αφόρητη πίεση από τη μεριά της τρόικας για να ιδιωτικοποιηθεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δηλαδή η εταιρεία που έχει τη διαχείριση των δρομολογίων. Εμείς καταφέραμε να  κρατήσουμε το δίκτυο στο Δημόσιο, την υποδομή, το τροχαίο υλικό. Η εκπεφρασμένη θέση της Ν.Δ. είναι ότι το δίκτυο των σιδηροδρόμων πρέπει  να μετατραπεί σε ΣΔΙΤ. Δηλαδή, σε σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Απέναντι σε αυτήν την πολιτική έχουμε διαφωνήσει.

    ​Το πολιτικό σχόλιο είναι ότι φαίνεται ότι η κυβέρνηση και ο κ. Μητσοτάκης προσπαθούν να βρουν εξιλαστήρια θύματα  και αποδιοπομπαίους τράγους, σε οποιονδήποτε άλλο εκτός από τους εαυτούς τους. Προσπαθούν να ρίξουν το φταίξιμο στη ΡΑΣ, στους συνδικαλιστές, στην εταιρεία, στον ΣΥΡΙΖΑ, στη σύμβαση που δεν έγινε, στον σταθμάρχη. Η ΡΑΣ είχε κάνει συγκεκριμένες οχλήσεις. Επικαλεστήκαμε και τη ΡΑΣ όταν κάναμε την κριτική στον κ. Καραμανλή πριν από 12  μέρες, όπου του επισημάναμε  ότι τίθεται ζήτημα ασφάλειας των τρένων. Και με θράσος ο κ. Καραμανλής μας είπε ότι, δεν μας επιτρέπει αν βάζουμε τέτοιο ζήτημα ασφάλειας των τρένων. Η τελευταία ανακοίνωση των συνδικαλιστών και των εργαζομένων είναι στις 23/02/2023, δηλαδή 12-13 μέρες πριν, όπου αναφέρεται «δεν θα κάτσουμε να περιμένουμε το δυστύχημα το οποίο έχει προεξοφληθεί». Κανείς από τη μεριά  της κυβέρνησης δεν έπραξε τίποτα  για να μπορέσει να αποφευχθεί αυτή η τραγωδία.

    ​Το 2014 υπογράφτηκε μία σύμβαση η οποία είχε πάρα πολλά  προβλήματα,  που αφορούσε το σύνολο του έργου, τις σήραγγες, τη διπλή γραμμή,  είναι δηλαδή ο ίδιος ο σιδηρόδρομος που σήμερα υπάρχει επειδή η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ κατάφερε να ολοκληρώσει το δύσκολο κομμάτι του έργου. Το 2019 παραδόθηκε στην κυβέρνηση της Ν.Δ. μία σύμβαση στην οποία τα νομικά προβλήματα είχαν λυθεί και η κυβέρνηση της Ν.Δ. επέλεξε να την αρχίσει από την αρχή, για λόγους που η ίδια θα πρέπει να εξηγήσει. Έπρεπε το έργο να έχει τελειώσει το 2020.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ