ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

14/02/2024

Ερώτηση και Α.Κ.Ε. βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Ν.Δ. - η Άριστη στο σχεδιασμό που ευνοεί την ενεργοποίηση ρητρών αποζημιώσεων

Ερώτηση και Α.Κ.Ε. βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Ν.Δ. - η Άριστη στο σχεδιασμό που ευνοεί την ενεργοποίηση ρητρών αποζημιώσεων



Βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Η προχειρότητα των «αρίστων» της ΝΔ δημιουργεί αξίωση αποζημιώσεων για την Flyover της Θεσσαλονίκης

Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων με πρωτοβουλία του Τομεάρχη Υποδομών & Μεταφορών ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, Χ. Μαμουλάκη

Την προχειρότητα του σχεδιασμού στην κατασκευή του έργου της Αναβάθμισης της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης (Flyover) που έχει ως αποτέλεσμα καθυστερήσεις, κυκλοφοριακή συμφόρηση αλλά και την αξίωση αποζημιώσεων από τον Ιδιωτικό Φορέα Σύμπραξης, αναδεικνύουν με Ερώτησή τους και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων προς τον Υπουργό Υποδομών 17 βουλευτές της αξιωματικής Αντιπολίτευσης, με πρωτοβουλία του Τομεάρχη Υποδομών & Μεταφορών Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ και Βουλευτή Ηρακλείου, Χάρη Μαμουλάκη.

Στην Ερώτηση γίνεται αναφορά σε όλα τις Κυβερνητικά λάθη και τις παραλείψεις και ζητούνται απαντήσεις στα ερωτήματα:

1. Πώς ορίζεται / περιγράφεται και πού οφείλεται η καθυστέρηση υπαιτιότητας της Αναθέτουσας Αρχής (Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών) στην έναρξη εργασιών του έργου της Αναβάθμισης της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης (Flyover);

2. Πώς εξηγείται η πεντάμηνη «νεκρή» περίοδος μεταξύ, αφενός, της αίτησης του ΙΦΣ για «έγκριση της Μελέτης Διασφάλισης κυκλοφορίας […] όπως αυτή έχει υποβληθεί», σε απάντηση της απαίτησης της Αναθέτουσας Αρχής μέσω δύο διαδοχικών εγγράφων για επανυποβολή τόσο του Χρονοδιαγράμματος Εργασιών όσο και της Μελέτης Διασφάλισης κυκλοφορίας (23-5-2023) και, αφετέρου, της εκ νέου απαίτησης της Αναθέτουσας Αρχής για επανυποβολή αναθεωρημένου Χρονοδιαγράμματος Εργασιών και επικαιροποιημένης Μελέτης Διασφάλισης κυκλοφορίας (24-10-2023);

3. Με ποια πρόσθετη αιτιολόγηση έγινε αποδεκτή, τον Φεβρουάριο του 2024, η υπαιτιότητα του Δημοσίου όταν τον Νοέμβριο του 2023 η Αναθέτουσα Αρχή ζητούσε επιβεβαίωση από τον ΙΦΣ ότι δεν θεμελιώνεται αξίωση αποζημίωσης;

4. Ποιο είναι το ύψος της αποζημίωσης που έχει αιτηθεί ο ΙΦΣ και, να εν τω μεταξύ έχει οριστικοποιηθεί, ποια είναι η αποζημίωση αποφάσισε να καταβάλει το Ελληνικό Δημόσιο ως απόρροια της καθυστέρησης υπαιτιότητάς του;

Καθώς και να κατατεθούν στη Βουλή:

1. Το με αρ. πρωτ. FLY/ΚΛ-ΑΑ/Η/0048/18.4.2023 (αρ. πρωτ. ΕΥΔΕ-ΚΣΣΥ 121374/18-04-2023) έγγραφο του ΙΦΣ, με το οποίο υπέβαλε το Χρονοδιάγραμμα Εργασιών του έργου του θέματος.

2. Το με αριθμ. πρωτ. Β/ΣΕΡ379/ΟΔ/148090/10-05-2023 έγγραφο της Αναθέτουσας Αρχής, με το οποίο επεστράφη το υποβληθέν Χρονοδιάγραμμα Εργασιών προς ανασύνταξη.

3. Το με αριθμ. πρωτ. Α/ΣΕΡ379/ΟΔ/154664/15-5-2023 έγγραφο της Αναθέτουσας Αρχής, με το οποίο επεστράφη η Μελέτη Διασφάλισης κυκλοφορίας κατά την κατασκευή.

4. Το με αρ. FLY/ΚΛ-AA/Η/0071/23-5-2023 (αρ. πρωτ. ΕΥΔΕ-ΚΣΣΥ 165000/23-5-2023) έγγραφο του ΙΦΣ.

5. Το με αριθμ. πρωτ. Α/ΣΕΡ379/ΟΔ/317650/24-10-2023 έγγραφο της Αναθέτουσας Αρχής, με το οποίο ζητήθηκε επανυποβολή αναθεωρημένου Χρονοδιαγράμματος Εργασιών.

6. Το με αρ. πρωτ. FLY/ΚΛ-ΑΑ/Η/0246/09.11.2023 (αρ. πρωτ. ΕΥΔΕ ΚΣΣΥ 336682/09-11-2023) έγγραφο του ΙΦΣ, με το οποίο επανυπέβαλε τη Μελέτη Διασφάλισης κυκλοφορίας κατά την κατασκευή (φάσεις κατασκευής του έργου) 1ου Σταδίου και το αναθεωρημένο Χρονοδιάγραμμα Εργασιών του Έργου.

7. Το με αριθμ. πρωτ. A/ΣΕΡ379/ΟΔ/363644/30-11-2023 έγγραφο της Αναθέτουσας Αρχής.

8. Το με αρ. πρωτ. FLY/ΚΛ-AA/Η/0288/08.12.2023 (αρ. πρωτ. ΕΥΔΕ ΚΣΣΥ 374573/08-12-2023) έγγραφο του ΙΦΣ.

9. Το με αρ. πρωτ. FLY/ΚΛ-ΑΑ/Η/0334/10.01.2024 (αρ. πρ. ΕΥΔΕ-ΚΣΣΥ 6690/10-01-2024) έγγραφο του ΙΦΣ με θέμα Γνωστοποίηση Γεγονότος Αποζημίωσης.

10. Τα δεκατρία (13) Παραρτήματα της Σύμβασης Σύμπραξης για το έργο Αναβάθμισης της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης με Σ.Δ.Ι.Τ. (23SYMV011973496 2023-01-11).

ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ (Α.Κ.Ε.)

Προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών

Θέμα: «Ν.Δ.: η Άριστη στο σχεδιασμό που ευνοεί την ενεργοποίηση ρητρών αποζημιώσεων»

Η επιμονή της κυβέρνησης να προχωρήσει στην κατασκευή του έργου της Αναβάθμισης της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης (Flyover) χωρίς καμία προετοιμασία έχει προκαλέσει κυκλοφοριακό βραχυκύκλωμα στη Θεσσαλονίκη, εδώ και τρεις (3) μήνες, από τις 10 Νοεμβρίου 2023 που ξεκίνησαν οι εργασίες. Είναι σαφές ότι οι δηλώσεις του Οκτωβρίου και Νοεμβρίου του 2023 των αρμόδιων Υπουργών και Υφυπουργών με τις οποίες διαβεβαίωναν πως δεν υπάρχει η παραμικρή περίπτωση καθυστέρησης και οι Θεσσαλονικείς να είναι σίγουροι ότι το έργο θα τελειώσει εγκαίρως ήταν αβάσιμες. Απόδειξη συνιστά και η προσφάτως εκδοθείσα με Α.Π. A/ΣΕΡ379/ΟΔ/38933 Απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών από τα διαλαμβανόμενα της οποίας σαφώς προκύπτει ότι το έργο όφειλε να είχε ξεκινήσει από τις 16/06/2023. Φυσικά, η καθυστέρηση έναρξης των εργασιών ήταν σε γνώση των Υπουργών, οι οποίοι κουνούσαν το δάκτυλο στους πολίτες της πόλης μιλώντας τους για ατομική ευθύνη!

Πιο συγκεκριμένα, για το ως άνω έργο προϋπολογισμού 478,27 εκατ. ευρώ υπεγράφη στις 19.12.2022 Σύμβαση Σύμπραξης της ανώνυμης εταιρείας ειδικού σκοπού με διακριτικό τίτλο «ΚΕΔΡΗΝΟΣ ΛΟΦΟΣ Α.Ε.», η οποία αποτελεί τον Ιδιωτικό Φορέα Σύμπραξης («ΙΦΣ»), με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Στις αρχές (5 και 6) Απριλίου του 2023, κατά τη διάρκεια των πρόδρομων εργασιών του ΙΦΣ στο έργο προκλήθηκαν τεράστια προβλήματα στην κυκλοφορία και αντίστοιχες αντιδράσεις από τους οδηγούς. Τον Μάιο του 2023 το Υπουργείο Υποδομών κατά το στάδιο ελέγχου των υποβαλλόμενων από τον ΙΦΣ μελετών επιστρέφει για ανασύνταξη τη Μελέτη Διασφάλισης κυκλοφορίας κατά την κατασκευή (φάσεις κατασκευής του έργου) 1ου Σταδίου και το Χρονοδιάγραμμα Εργασιών. Ο ΙΦΣ κατά τον ίδιο μήνα αιτείται να γίνει δεκτή η μελέτη διασφάλισης κυκλοφορίας ως είχε. Κατόπιν, με καθυστέρηση πέντε μηνών, τον Οκτώβριο του 2023, η Αναθέτουσα Αρχή επανέρχεται ζητώντας επανυποβολή αναθεωρημένου Χρονοδιαγράμματος Εργασιών καθώς και επικαιροποιημένης Μελέτης Διασφάλισης κυκλοφορίας κατά την κατασκευή, η οποία και υποβάλλεται το Νοέμβριο του 2023. Το αναθεωρημένο αυτό χρονοδιάγραμμα εργασιών μετέθεσε την ημερομηνία έναρξης των εργασιών από την 16η Ιουνίου για την 10η Νοεμβρίου 2023 μεταθέτοντας ισόχρονα όσες ημερομηνίες επηρεάζονται. Παράλληλα, η Αναθέτουσα Αρχή ζητάει επιβεβαίωση από τον ΙΦΣ ως προς το ότι δε θα αξιώσει αποζημίωση. Η σχετική επιβεβαίωση δεν παρασχέθηκε καθόσον, όπως αναφέρει ο ΙΦΣ, η σχετική καθυστέρηση εμπίπτει στην αποκλειστική σφαίρα ευθύνης της Αναθέτουσας Αρχής. Έτσι, στις 7 Φεβρουαρίου του 2024 εκδόθηκε η με Α.Π. A/ΣΕΡ379/ΟΔ/38933 Απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών με την οποία εγκρίθηκαν: η μετάθεση της προγραμματισμένης ημερομηνίας διαθεσιμότητας υπηρεσιών από την 18η Δεκεμβρίου 2026 για την 14η Μαΐου 2027, το νέο χρονοδιάγραμμα εργασιών και τέλος η αποδοχή της αποζημίωσης του ΙΦΣ.
Συνοπτικά, από την προαναφερόμενη Απόφαση προκύπτει πως κατόπιν αιτήματος του Δημοσίου η ημερομηνία έναρξης μετατέθηκε για τις 10/11/2023 με αποτέλεσμα να μετατεθεί ισόχρονα και η ημερομηνία ολοκλήρωσης της κατασκευής για τις 14/05/2027. Επακόλουθο αυτού είναι ο Ιδιωτικός Φορέα Σύμπραξης («ΙΦΣ») να αξιώνει αποζημιώσεις, καθώς θα υποστεί αυξημένες δαπάνες. Σύμφωνα με την αλληλογραφία που προηγήθηκε το Δημόσιο αποδέχθηκε την υπαιτιότητα για την καθυστέρηση στην έναρξη εργασιών, δίχως όμως να δίνεται εξήγηση για ποιους λόγους έγινε αυτό.

Με δεδομένα τα ανωτέρω το ότι το σύνολο των πληρωμών διαθεσιμότητας για το έργο ανέρχεται σε 1,55 δις ευρώ επιφέροντας στο Δημόσιο τετραπλάσια συνολική επιβάρυνση συγκριτικά με τον προϋπολογισμό του έργου, τις πρόσθετες επιβαρύνσεις που επιφέρουν οι αποζημιώσεις που καλείται τώρα να καταβάλει το δημόσιο με δική του υπαιτιότητα αλλά και των διαβεβαιώσεων κατά την επίσημη παρουσίαση του έργου το Νοέμβριο του 2023 όπου τα καθ’ ύλην αρμόδια κυβερνητικά στελέχη ανέφεραν ως προς το χρονοδιάγραμμα εργασιών ότι δεν υπάρχει η παραμικρή περίπτωση να καθυστερήσει,

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

1. Πώς ορίζεται / περιγράφεται και πού οφείλεται η καθυστέρηση υπαιτιότητας της Αναθέτουσας Αρχής (Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών) στην έναρξη εργασιών του έργου της Αναβάθμισης της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης (Flyover);
2. Πώς εξηγείται η πεντάμηνη «νεκρή» περίοδος μεταξύ, αφενός, της αίτησης του ΙΦΣ για «έγκριση της Μελέτης Διασφάλισης κυκλοφορίας […] όπως αυτή έχει υποβληθεί», σε απάντηση της απαίτησης της Αναθέτουσας Αρχής μέσω δύο διαδοχικών εγγράφων για επανυποβολή τόσο του Χρονοδιαγράμματος Εργασιών όσο και της Μελέτης Διασφάλισης κυκλοφορίας (23-5-2023) και, αφετέρου, της εκ νέου απαίτησης της Αναθέτουσας Αρχής για επανυποβολή αναθεωρημένου Χρονοδιαγράμματος Εργασιών και επικαιροποιημένης Μελέτης Διασφάλισης κυκλοφορίας (24-10-2023);
3. Με ποια πρόσθετη αιτιολόγηση έγινε αποδεκτή, τον Φεβρουάριο του 2024, η υπαιτιότητα του Δημοσίου όταν τον Νοέμβριο του 2023 η Αναθέτουσα Αρχή ζητούσε επιβεβαίωση από τον ΙΦΣ ότι δεν θεμελιώνεται αξίωση αποζημίωσης;
4. Ποιο είναι το ύψος της αποζημίωσης που έχει αιτηθεί ο ΙΦΣ και, αν εν τω μεταξύ έχει οριστικοποιηθεί, ποια είναι η αποζημίωση που αποφάσισε να καταβάλει το Ελληνικό Δημόσιο ως απόρροια της καθυστέρησης υπαιτιότητάς του;

Και παρακαλούμε όπως καταθέσετε στην εθνική αντιπροσωπεία:

1. Το με αριθ. Πρωτ. FLY/ΚΛ-ΑΑ/Η/0048/18.4.2023 (αριθ. Πρωτ. ΕΥΔΕ-ΚΣΣΥ 121374/18-04-2023) έγγραφο του ΙΦΣ, με το οποίο υπέβαλε το Χρονοδιάγραμμα Εργασιών του έργου του θέματος.
2. Το με αριθ. Πρωτ. Β/ΣΕΡ379/ΟΔ/148090/10-05-2023 έγγραφο της Αναθέτουσας Αρχής, με το οποίο επεστράφη το υποβληθέν Χρονοδιάγραμμα Εργασιών προς ανασύνταξη.
3. Το με αριθ. Πρωτ. Α/ΣΕΡ379/ΟΔ/154664/15-5-2023 έγγραφο της Αναθέτουσας Αρχής, με το οποίο επεστράφη η Μελέτη Διασφάλισης κυκλοφορίας κατά την κατασκευή.
4. Το με αριθ. FLY/ΚΛ-AA/Η/0071/23-5-2023 (αριθ. Πρωτ. ΕΥΔΕ-ΚΣΣΥ 165000/23-5-2023) έγγραφο του ΙΦΣ.
5. Το με αριθ. Πρωτ. Α/ΣΕΡ379/ΟΔ/317650/24-10-2023 έγγραφο της Αναθέτουσας Αρχής, με το οποίο ζητήθηκε επανυποβολή αναθεωρημένου Χρονοδιαγράμματος Εργασιών.
6. Το με αριθ. Πρωτ. FLY/ΚΛ-ΑΑ/Η/0246/09.11.2023 (αριθ. Πρωτ. ΕΥΔΕ ΚΣΣΥ 336682/09-11-2023) έγγραφο του ΙΦΣ, με το οποίο επανυπέβαλε τη Μελέτη Διασφάλισης κυκλοφορίας κατά την κατασκευή (φάσεις κατασκευής του έργου) 1ου Σταδίου και το αναθεωρημένο Χρονοδιάγραμμα Εργασιών του Έργου.
7. Το με αριθ. Πρωτ. A/ΣΕΡ379/ΟΔ/363644/30-11-2023 έγγραφο της Αναθέτουσας Αρχής.
8. Το με αριθ. Πρωτ. FLY/ΚΛ-AA/Η/0288/08.12.2023 (αριθ. Πρωτ. ΕΥΔΕ ΚΣΣΥ 374573/08-12-2023) έγγραφο του ΙΦΣ.
9. Το με αριθ. Πρωτ. FLY/ΚΛ-ΑΑ/Η/0334/10.01.2024 (αριθ. Πρωτ. ΕΥΔΕ-ΚΣΣΥ 6690/10-01-2024) έγγραφο του ΙΦΣ με θέμα Γνωστοποίηση Γεγονότος Αποζημίωσης.
10. Τα δεκατρία (13) Παραρτήματα της Σύμβασης Σύμπραξης για το έργο Αναβάθμισης της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης με Σ.Δ.Ι.Τ. (23SYMV011973496 2023-01-11).

 

Οι Ερωτώντες και Αιτούντες Βουλευτές

Μαμουλάκης Χάρης

Αποστολάκης Ευάγγελος

Βέττα Καλλιόπη

Δούρου Ειρήνη (Ρένα)

Θρασκιά Ουρανία (Ράνια)

Καλαματιανός Διονύσιος-Χαράλαμπος

Κεδίκογλου Συμεών

Μάλαμα Κυριακή

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Νοτοπούλου Αικατερίνη (Κατερίνα)

Παπαηλιού Γεώργιος

Παππάς Νικόλαος

Παππάς Πέτρος

Πούλου Παναγιού (Γιώτα)

Χρηστίδου Ραλλία

Ψυχογιός Γεώργιος



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ