ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

04/04/2024

Βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Υπάρχει μέλλον για την εταιρεία Εγνατία Οδός Α.Ε. και το προσωπικό της;

Βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Υπάρχει μέλλον για την εταιρεία Εγνατία Οδός Α.Ε. και το προσωπικό της;



Κοινοβουλευτική παρέμβαση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών 17 βουλευτών της αξιωματικής Αντιπολίτευσης με πρωτοβουλία του Τομεάρχη Υποδομών & Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, Χάρη Μαμουλάκη

Κρίσιμα ερωτήματα σχετικά με το μέλλον της Εγνατία Οδός ΑΕ και του προσωπικού της απευθύνουν 17 βουλευτές, με την κατάθεση σχετικής Ερώτησης και Αίτησης Κατάθεσης Εγγράφων, προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών, με πρωτοβουλία του Τομεάρχη Υποδομών & Μεταφορών Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ και Βουλευτή Ηρακλείου Χάρη Μαμουλάκη.

«Η Εγνατία Οδός, ένας οδικός άξονας μήκους 658 χιλιομέτρων, που εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους στο συνοριακό σταθμό με την Τουρκία, έχει κατασκευαστεί και βρίσκεται σε λειτουργία. Παράλληλα, τρείς κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις με πλήρως ελεγχόμενες προσβάσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες, την Αλβανία, τη Βόρεια Μακεδονία και τη Βουλγαρία. Ωστόσο, οι πρόσφατες εξελίξεις θέτουν εν αμφιβόλω το μέλλον της εταιρείας και του προσωπικού που απασχολείται σε αυτήν.» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης.

Με την Ερώτηση γίνεται αναφορά στο ιστορικό ίδρυσης και λειτουργίας της εταιρείας, καθώς και στην απώλεια μέρους του αντικειμένου της και των εσόδων που χρηματοδοτούν τις λειτουργικές της δαπάνες, ως απόρροια της σύμβασης παραχώρησης που πραγματοποιήθηκε στις 29 Μαρτίου 2024 προς την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS PROJECTS για 35 χρόνια. Παράλληλα, τονίζεται η μοναδική τεχνογνωσία της εταιρείας, εκτός από ζητήματα κατασκευής, και σε ζητήματα άσκησης αρμοδιοτήτων που της μεταβιβάστηκαν από το Δημόσιο, όπως είναι η διοίκηση, μελέτη, επίβλεψη κατασκευή, παραλαβή, διενέργεια ποιοτικού ελέγχου κ.λ.π. σε εργολαβικές συμβάσεις που σχετίζονται με το έργο της Εγνατίας Οδού.

Για όλα τα παραπάνω, οι βουλευτές ζητούν απαντήσεις από τον αρμόδιο Υπουργό σε μια σειρά κρίσιμων ερωτημάτων:

1. Πως θα χρηματοδοτούνται πλέον οι λειτουργικές δαπάνες της εταιρείας Εγνατία Οδός Α.Ε.; Σκοπεύει να την εντάξει στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών;

2. Θα διατηρηθεί αριθμητικά το προσωπικό που υπηρετεί στην Εγνατία Οδό Α.Ε.;

3. Η εποπτεία της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού κατά την περίοδο λειτουργίας σε ό,τι αφορά τη λειτουργία, εκμετάλλευση και συντήρηση του έργου παραχώρησης θα ασκείται από τη Δ17 Διεύθυνση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών;

4. Εξετάζει τη μεταβίβαση της αρμοδιότητας εποπτείας της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού στην εταιρεία Εγνατία Οδός Α.Ε. η οποία διαθέτει την πλέον κατάλληλη τεχνογνωσία προκειμένου για την αποτελεσματικότερη άσκησή της;

5. Ποιος είναι ο συνολικότερος σχεδιασμός και η στρατηγική σας για την επέκταση των δραστηριοτήτων της εταιρείας Εγνατία Οδός Α.Ε. που θα συμβάλλουν στην αναπτυξιακή της πορεία;

Ταυτόχρονα, ζητούν να κατατεθεί στη Βουλή αντίγραφο της υπογραφείσας σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου της Εγνατία Οδού και των 3 κάθετων οδικών αξόνων.

Επισυνάπτεται η σχετική Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων:

ΕΡΩΤΗΣΗ & ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ (Α.Κ.Ε.)

Προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών

Θέμα: «Υπάρχει μέλλον για την εταιρεία Εγνατία Οδός Α.Ε. και το προσωπικό της;»

Το 1994 ιδρύθηκε η εταιρεία έργων υποδομής με την επωνυμία «Εγνατία Οδός Α.Ε.» (Β’846/14.11.1994). Η Εγνατία Οδός Α.Ε. είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με μοναδικό μέτοχο το Ελληνικό Δημόσιο, που εποπτεύεται και εκπροσωπείται από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών. Αποτελεί δε, επιχείρηση κοινής ωφελείας και λειτουργεί σύμφωνα με τους όρους της ιδιωτικής οικονομίας. Σκοπός της εταιρείας είναι, μεταξύ άλλων, η μελέτη, επίβλεψη, κατασκευή, συντήρηση, εξοπλισμός (προμήθεια) και εκμετάλλευση του οδικού άξονα με τον τίτλο «Εγνατία Οδός» και των οδικών αξόνων που την εξυπηρετούν. Η Εγνατία Οδός, ένας οδικός άξονας μήκους 658 χιλιομέτρων, που εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα (Περιφέρεια Ηπείρου) μέχρι τους Κήπους (Περιφέρειας Αν. Μακεδονίας και Θράκης) στο συνοριακό σταθμό με την Τουρκία, έχει κατασκευαστεί και βρίσκεται σε λειτουργία. Παράλληλα, τρείς κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις με πλήρως ελεγχόμενες προσβάσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία). Ωστόσο, πρόσφατες εξελίξεις θέτουν εν αμφιβόλω το μέλλον της εταιρείας και του προσωπικού που απασχολείται σε αυτήν.

Για το ιστορικό σημειώνονται ότι, το 2011 με την υπ’ αριθ. 195/27-10-2011 απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων (ΦΕΚ Β’ 2501/4-11-2011) παραχωρούνται στο «Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου ΑΕ» (ΤΑΙΠΕΔ), τα δικαιώματα του ελληνικού δημοσίου άσκησης ψήφου επί ποσοστού 100% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.», μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας αποκρατικοποίησης της εταιρείας, όπως αυτή περιγράφεται στο Πρόγραμμα Αποκρατικοποιήσεων του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015. Με την υπ’ αριθ. 215/2012 απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων (ΦΕΚ Β’ 2316/10-08-2012) περιήλθε στο ΤΑΙΠΕΔ, το δικαίωμα για τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου και τριών κάθετων αξόνων.

Η Εταιρεία από το 2014 έχει ενταχθεί στο Μητρώο Φορέων γενικής Κυβέρνησης από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ). Το σύνολο του υπηρετούντος προσωπικού στην Εγνατία Οδό Α.Ε. κατά την 31η Δεκεμβρίου 2019 αριθμούσε σε 139 άτομα, ενώ σήμερα αριθμεί περί τα 100 άτομα. Η χρηματοδότηση των έργων και των λειτουργικών εξόδων της εταιρείας γίνεται με διαδοχικές αυξήσεις του Μετοχικού Κεφαλαίου, το οποίο τροφοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Παράλληλα, μέρος των λειτουργικών δαπανών της και των εξόδων συντήρησης και λειτουργίας καλύπτονται και από τα συνολικά της έσοδα που προέρχονται κυρίως από τη λειτουργία των σταθμών διοδίων και την εκμετάλλευση από μισθώσεις υποδομών της Ε.Ο. Ενδεικτικά, το 2019 τα έσοδα από τη λειτουργία δεκατριών σταθμών διοδίων ανήλθαν σε 99.356.348,04€ (με ΦΠΑ), από τα οποία το ποσό των 7.878.546,50€ που εισπράχθηκε από τα διόδια Προμαχώνα και το ποσό των 1.340.991,60€ που εισπράχθηκε από τα διόδια Ιεροπηγής, διατέθηκε απευθείας για την πληρωμή του Δημόσιου Χρέους της χώρας, (τα ποσά είναι με Φ.Π.Α.). Αντίστοιχα, το 2020 τα έσοδα από τη λειτουργία 16 σταθμών διοδίων ανήλθαν σε 83.478.769,83€ (με ΦΠΑ), από τα οποία το ποσό των 5.444.299,40€ που εισπράχθηκε από τα διόδια Προμαχώνα, το ποσό των 641.978,70€ που εισπράχθηκε από τα διόδια Ιεροπηγής και το ποσό των 4.546.789,60€ που εισπράχθηκε από τα διόδια Στρυμονικού διατέθηκαν απευθείας για την πληρωμή του Δημόσιου Χρέους της χώρας, (τα ποσά είναι με Φ.Π.Α.).
Σύμφωνα με το αναθεωρημένο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αξιοποίησης της ΤΑΙΠΕΔ ΑΕ που εγκρίθηκε με την υπ’αιρθμ.3/23.9.2023 απόφαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥ.Σ.ΟΙ.Π.) (Β’ 5622) μεταξύ άλλων προβλέπεται η υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης της Εγνατία Οδού η οποία και πραγματοποιήθηκε στις 29 Μαρτίου 2024. Με τη σχετική σύμβαση παραχωρείται στη κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS PROJECTS για 35 χρόνια η συντήρηση και λειτουργία του οδικού άξονα μήκους 658 χιλιομέτρων, καθώς και των 3 κάθετων οδικών αξόνων συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων. Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες, η εποπτεία της εν λόγω σύμβασης παραχώρησης κατά την περίοδο λειτουργίας σε ό,τι αφορά τη λειτουργία, εκμετάλλευση και συντήρηση του έργου παραχώρησης θα ασκείται από τη Δ17 Διεύθυνση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, την απώλεια, μέρους, του καταστατικώς σκοπούμενου αντικειμένου της εταιρείας Εγνατία Οδός Α.Ε. και των εσόδων που χρηματοδοτούν τις λειτουργικές της δαπάνες ως απόρροια της σύμβασης παραχώρησης, σε συνδυασμό με τη μοναδική τεχνογνωσία της, εκτός από ζητήματα κατασκευής, και σε ζητήματα άσκησης αρμοδιοτήτων που της μεταβιβάστηκαν από το Δημόσιο όπως επί παραδείγματι η διοίκηση, μελέτη, επίβλεψη κατασκευής, παραλαβή, διενέργεια ποιοτικού ελέγχου κ.λπ. επί εργολαβικών συμβάσεων σχετιζόμενων με το έργο της Εγνατίας Οδού λειτουργώντας ως κύριος του έργου,

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

1. Πως θα χρηματοδοτούνται πλέον οι λειτουργικές δαπάνες της εταιρείας Εγνατία Οδός Α.Ε.; Σκοπεύει να την εντάξει στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών;
2. Θα διατηρηθεί αριθμητικά το προσωπικό που υπηρετεί στην Εγνατία Οδό Α.Ε.;
3. Η εποπτεία της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού κατά την περίοδο λειτουργίας σε ό,τι αφορά τη λειτουργία, εκμετάλλευση και συντήρηση του έργου παραχώρησης θα ασκείται από τη Δ17 Διεύθυνση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών;
4. Εξετάζει τη μεταβίβαση της αρμοδιότητας εποπτείας της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού στην εταιρεία Εγνατία Οδός Α.Ε. η οποία διαθέτει την πλέον κατάλληλη τεχνογνωσία προκειμένου για την αποτελεσματικότερη άσκησή της;
5. Ποιος είναι ο συνολικότερος σχεδιασμός και η στρατηγική σας για την επέκταση των δραστηριοτήτων της εταιρείας Εγνατία Οδός Α.Ε. που θα συμβάλλουν στην αναπτυξιακή της πορεία;

Και παρακαλούμε όπως καταθέσετε στην εθνική αντιπροσωπεία:

1. Αντίγραφο της υπογραφείσας σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου της Εγνατία Οδού και των τριών (3) κάθετων οδικών αξόνων.

Οι Ερωτώντες Αιτούντες Βουλευτές

Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)


Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος

Αποστολάκης Ευάγγελος

Βέττα Καλλιόπη

Γαβρήλος Γιώργος

Δούρου Ειρήνη (Ρένα)

Θρασκιά Ουρανία (Ράνια)

Κασιμάτη Νίνα

Κοντοτόλη Μαρίνα

Μάλαμα Κυριακή

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μπάρκας Κωνσταντίνος (Κώστας)

Παπαηλιού Γεώργιος

Παππάς Νικόλαος

Παππάς Πέτρος

Πούλου Παναγιού (Γιώτα)

Χρηστίδου Ραλλία



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ