ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

04/04/2024

Επανακατάθεση Τροπολογίας για αυτοτελή φορολόγηση των εφημεριών των γιατρών με 20%, από τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ

Επανακατάθεση Τροπολογίας για αυτοτελή φορολόγηση των εφημεριών των γιατρών με 20%, από τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ



Τροπολογία στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας με τίτλο «Δράσεις δημόσιας υγείας - Ρυθμίσεις για την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας» κατατέθηκε σήμερα, για 2η φορά λόγω της σημασίας για τον ιατρικό κόσμο, από βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ με πρωτοβουλία του Βουλευτή Αχαΐας και Τομεάρχη Υγείας, Ανδρέα Παναγιωτόπουλου. Η τροπολογία αφορά στην φορολόγηση της αποζημίωσης των εφημεριών των γιατρών του ΕΣΥ και το νομοθετικό πλαίσιο της δυνατότητας παράτασης του χρόνου παραμονής στην υπηρεσία των γιατρών του ΕΣΥ.

Συγκεκριμένα και όσον αφορά στη φορολόγηση της αποζημίωσης των εφημεριών που πραγματοποιούν οι γιατροί του ΕΣΥ, προτείνεται η αυτοτελής φορολόγηση των τακτικών εφημεριών με ειδικό συντελεστή 20%, το αφορολόγητο των πρόσθετων εφημεριών και των εφημεριών που υπηρετούνται λόγω μετακίνησης του ιατρού για κάλυψη υπηρεσιακών αναγκών, καθώς και της ημερήσιας αποζημίωσης για τις εκτός έδρας μετακινήσεις. Η τροπολογία αυτή συμπληρώνει την προωθούμενη από την κυβέρνηση αύξηση κατά 20% της αποζημίωσης των εφημεριών των ιατρών ΕΣΥ (άρθρο 36 νομοσχεδίου με τίτλο «Όροι αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές και άλλες διατάξεις»), καθώς με το υφιστάμενο φορολογικό καθεστώς οι εφημερίες των γιατρών ΕΣΥ προτίθενται στις τακτικές αποδοχές του με αποτέλεσμα αυτές να αλλάζουν φορολογική κλίμακα και να φορολογούνται με αυξημένο ποσοστό. Αυτό έχει ως συνέπεια την υπερφορολόγησή τους και την πραγματική μείωση του μηνιαίου μισθού τους κατά 400 με 600 ευρώ, αναλόγως βαθμίδας και αριθμού εφημεριών. Τελικά, αυτή η φορολογική αντιμετώπιση των εφημεριών των ιατρών ΕΣΥ καθίσταται αντικίνητρο και αιτία αποφυγής σε εποχές που η ραγδαία υποστελέχωση του ΕΣΥ δημιουργεί τεράστια κενά στο ανθρώπινο δυναμικό του, δημιουργεί συνθήκες εργασιακής εξάντλησης και υπερεφημέρευσης εις βάρος των ληπτών υπηρεσιών υγείας αλλά και των επαγγελματιών υγείας.

Όσον δε αφορά στην τροπολογία περί αλλαγής νομοθετικού πλαισίου της δυνατότητας των γιατρών του ΕΣΥ να παρατείνουν τον χρόνο παραμονής τους στην υπηρεσία, παρά τη συμπλήρωση του χρόνου αυτοδίκαιης συνταξιοδότησης (67ο έτος ηλικίας), αυτή συνίσταται στην πρόβλεψη ότι η δυνατότητα αυτή ισχύει ως την πραγματική πλήρωση της θέσης και όχι την προκήρυξη ή με οποιοδήποτε τρόπο δέσμευση της θέσης, όπως ισχύει τώρα. Η τροπολογία αυτή έχει σκοπό την αποφυγή του συνήθους φαινομένου οι θέσεις αυτές να παραμένουν κενές από την προκήρυξη ή δέσμευσή τους μέχρι την πραγματική πλήρωσή τους. Σημειωτέον ότι η παράταση υπηρεσίας γιατρών που κανονικά θα είχαν συνταξιοδοτηθεί είναι ημίμετρο εμβαλωματικού χαρακτήρα και δεν επιλύει το μείζον πρόβλημα υποστελέχωσης που μαστίζει το ΕΣΥ. Στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θεωρούμε ως μοναδική και μακρόπνοα βιώσιμη λύση την προκήρυξη όλων των κενών οργανικών θέσεων και η πρόσληψη μόνιμου προσωπικού.

Επισυνάπτεται η Τροπολογία:

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ - ΠΡΟΣΘΗΚΗ

Στο Σχέδιο νόμου Υπουργείου Υγείας
« Δράσεις δημόσιας υγείας - Ρυθμίσεις για την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας»

Θέμα: «Επαναφορά εν ισχύ τροποποιημένης της διάταξης του άρθρου 3 του ν. 3754/2009 περί φορολόγησης της αποζημίωσης των εφημεριών των ιατρών του ΕΣΥ και τροποποίηση της διάταξης του άρθρου 95 του ν. 5041/2023 περί παράτασης χρόνου παραμονής στην υπηρεσία ιατρών κλάδου Εθνικού Συστήματος Υγείας»

Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Οι νόμοι 4498/2017 και 3205/2003 ρυθμίζουν τα θέματα τα σχετικά με το ωράριο, τη διάρκεια της εργασίας και τη συμμετοχή στις εφημερίες των ιατρών του Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΣΥ).

Με το νόμο 4498/2017 και δη την διάταξη του άρθρου 3 (άρθρα 6, 7, 16 και 22 παρ. 1 της Οδηγίας 2003/88/ΕΚ) το ωράριο και η διάρκεια εργασίας των ιατρών ΕΣΥ διαμορφώνεται ως εξής:
«1. Το τακτικό ωράριο των νοσοκομειακών ιατρών είναι επτάωρο, συνεχές, πρωινό και πενθήμερο από Δευτέρα έως Παρασκευή, από 8:00 έως 15:00.
2. Το τακτικό ωράριο των ιατρών των υπηρετούντων στις μονάδες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας είναι επτάωρο και πενθήμερο από Δευτέρα έως Παρασκευή.
3. Η εβδομαδιαία διάρκεια εργασίας των ιατρών δεν μπορεί να υπερβαίνει τις σαράντα οκτώ (48) ώρες εργασίας με περίοδο αναφοράς (μέσο όρο) τους τέσσερις (4) μήνες, συμπεριλαμβανομένων των εφημεριών. Στον υπολογισμό του μέσου όρου δεν προσμετρώνται ή παραμένουν ουδέτερες η ετήσια άδεια και οι άδειες ασθενείας.
4.α) Σε κάθε περίπτωση η διάρκεια εργασίας δεν μπορεί να υπερβαίνει το απόλυτο όριο των εξήντα (60) ωρών εργασίας την εβδομάδα, συμπεριλαμβανομένων των εφημεριών.
Τηρουμένων των γενικών αρχών προστασίας της ασφάλειας και της υγείας των ιατρών, η υπέρβαση του 48ωρου γίνεται για την κάλυψη των αναγκών σε εφημερίες των νοσοκομείων ή μονάδων Π.Φ.Υ., εφόσον: αα) ο ιατρός συναινεί για την παροχή της εργασίας αυτής και ββ) ο ιατρός δεν υφίσταται καμία επίπτωση, αν δεν δεχτεί να εκτελέσει την εργασία αυτή. Η συναίνεση του ιατρού είναι ειδική, δίδεται εγγράφως, φέρει ακριβή ημερομηνία και υπογραφή, φυλάσσεται στο φάκελό του και μπορεί να ανακαλείται ελεύθερα.
β) Ο Διοικητής του νοσοκομείου, καθώς και ο Διοικητής της Υ.ΠΕ. για τις μονάδες Π.Φ.Υ. υποχρεούνται να τηρούν και ενημερώνουν αρχείο για όλους τους ειδικευμένους και ειδικευόμενους ιατρούς, που παρέχουν εργασία καθ’ υπέρβαση του 48ωρου. Το αρχείο είναι στη διάθεση του Υπουργού Υγείας, ο οποίος μπορεί να απαγορεύει ή περιορίζει τη δυνατότητα υπέρβασης της ανώτατης εβδομαδιαίας διάρκειας εργασίας, για λόγους ασφάλειας και υγείας των ιατρών. Το νοσοκομείο και η Δ.Υ.ΠΕ. υποχρεούνται να παρέχουν σε τακτά χρονικά διαστήματα στατιστικές πληροφορίες σχετικά με τη συναίνεση ή την άρση της συναίνεσης των ιατρών.
γ) Η υπέρβαση του 48ωρου τίθεται για μια τριετία από την έναρξη ισχύος του παρόντος και μέχρι την ολοκλήρωση των απαιτούμενων προσλήψεων ειδικευμένων ιατρών Ε.Σ.Υ. για την εύρυθμη λειτουργία των νοσοκομείων και μονάδων Π.Φ.Υ. του Ε.Σ.Υ..
5. Η ετήσια άδεια μετ’ αποδοχών των ανωτέρων προσώπων δεν μπορεί να είναι μικρότερη των τεσσάρων (4) εβδομάδων.»

Σύμφωνα με το Άρθρο 4 του ίδιου νόμου και το άρθρο 45 του Ν. 3205/2003 η συμμετοχή των ιατρών στις εφημερίες είναι υποχρεωτική σύμφωνα με τις εκάστοτε υπηρεσιακές ανάγκες προβλέπεται, δε, η δυνατότητα διενέργειας πέραν των τακτικών και πρόσθετων εφημεριών ανάλογα με τις υπηρεσιακές ανάγκες , και πιο συγκεκριμένα :
«1. Η συμμετοχή όλων των ιατρών στο πρόγραμμα εφημεριών είναι υποχρεωτική, ανεξάρτητα από βαθμό ή βαθμίδα, και μπορεί να λάβει τη μορφή της ενεργής εφημερίας, της εφημερίας ετοιμότητας και της μικτής εφημερίας, λογίζεται δε ως απασχόληση πέραν του υποχρεωτικού ωραρίου και αμείβεται.
2. Οι ειδικευόμενοι ιατροί διενεργούν μόνον ενεργές εφημερίες.
3. Όλα τα τμήματα ή κλινικές των νοσοκομείων εφημερεύουν καθημερινά και καταρτίζουν μηνιαία προγράμματα εφημερίας.
4. Οι ώρες εφημερίας διακρίνονται σε ώρες καθημερινές, καθημερινές νυκτερινές, καθημερινές νυκτερινές προς αργία, Σαββάτου, Σαββάτου νυκτερινές, Κυριακής ή αργίας, Κυριακής ή αργίας νυκτερινές.»
Για την πραγματοποίηση εφημέριων τα νοσοκομεία και τα κέντρα υγείας όλης της χώρας, κατατάσσονται σε τρεις (3) ζώνες ανάλογα με την έδρα τους, ως εξής (το άρθρο 45 του ν. 3205/2003) :
«1. Ζώνη Α΄
Στη ζώνη αυτή ανήκουν τα νοσοκομεία του λεκανοπεδίου Αττικής, της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας, του Ηρακλείου και των Ιωαννίνων, συμπεριλαμβανομένων και των πανεπιστημιακών, καθώς και τα κέντρα υγείας του λεκανοπεδίου Αττικής και Θεσσαλονίκης.
2. Ζώνη Β΄
Στη ζώνη αυτή ανήκουν τα περιφερειακά και νομαρχιακά νοσοκομεία των υπόλοιπων νομών ή πόλεων, καθώς και της Αλεξανδρούπολης και της Λάρισας.
3. Ζώνη Γ΄
Στη ζώνη αυτή ανήκουν τα νοσοκομεία που έχουν την έδρα τους σε, χαρακτηρισμένες από ισχύουσες διατάξεις, προβληματικές περιοχές, όλα τα υπόλοιπα κέντρα υγείας, καθώς και το Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας (Ε.Κ.Α.Β.) με τα παραρτήματα του.»

Το ανώτατο όριο συμμετοχής του προσωπικού που εμπίπτει στις διατάξεις του άρθρου 43 του Νόμου 3205/2003, σε εφημεριακή απασχόληση κατά νοσοκομείο,
από το σύνολο των υπηρετούντων σε αυτό με οποιαδήποτε σχέση, ορίζεται κατά ζώνη ως εξής:
«Α΄ Ζώνη: Μέχρι το ένα τρίτο (1/3) των υπηρετούντων ιατρών σε περίπτωση γενικής εφημερίας και μέχρι το ένα πέμπτο (1/5) σε περίπτωση εσωτερικής εφημερίας, του τελευταίου ποσοστού δυναμένου να αυξάνεται. Σε όλως εξαιρετικές περιπτώσεις, μέχρι το ένα τρίτο (1/3), με αιτιολογημένη απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οι­κονομικών και Υγείας και Πρόνοιας.
Β΄ Ζώνη: Μέχρι το ένα δεύτερο (1/2) των υπηρετούντων ιατρών, του ποσοστού αυτού δυναμένου να αυξάνεται, σε όλως εξαιρετικές περιπτώσεις, με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Υγείας και Πρόνοιας μέχρι τα τρία πέμπτα (3/5).
Γ΄ Ζώνη: Μέχρι το σύνολο των υπηρετούντων ιατρών.»

Σύμφωνα, δε, με το άρθρο 4, του νόμου 3868/10, ισχύει:
1. Στο άρθρο 45 του νόμου [Ν] 3205/2003 (ΦΕΚ 297/Α/2003) προστίθεται παράγραφος 11 ως εξής:
 Α.i. Οι ειδικευόμενοι ιατροί σε όλες τις ζώνες λαμβάνουν μηνιαίως αποζημίωση που αντιστοιχεί σε 7 ενεργές εφημερίες κάθε μήνα (5 Καθημερινές, 1 Σάββατο, 1 Κυριακή - Εξαιρέσιμη ημέρα).
 ii. Στη Γ` ζώνη οι Συντονιστές Διευθυντές και οι Διευθυντές λαμβάνουν μηνιαίως αποζημίωση που αντιστοιχεί σε 7 εφημερίες, εκ των οποίων 5 ενεργές εφημερίες (3 Καθημερινές, 1 Σάββατο, 1 Κυριακή - Εξαιρέσιμη ημέρα) και 2 εφημερίες ετοιμότητας καθημερινής. Οι υπόλοιποι ειδικευμένοι ιατροί λαμβάνουν μηνιαίως αποζημίωση που αντιστοιχεί σε 11 εφημερίες, εκ των οποίων 7 ενεργές εφημερίες (5 Καθημερινές, 1 Σάββατο, 1 Κυριακή - Εξαιρέσιμη ημέρα) και 4 εφημερίες ετοιμότητας καθημερινής.
 
iii. Στη Β` ζώνη οι ειδικευμένοι ιατροί λαμβάνουν μηνιαίως αποζημίωση που αντιστοιχεί σε 7 εφημερίες, από τις οποίες οι Συντονιστές Διευθυντές και Διευθυντές λαμβάνουν 4 ενεργές (2 Καθημερινές, 1 Σάββατο, 1 Κυριακή - Εξαιρέσιμη ημέρα) και 3 ετοιμότητας καθημερινές και οι υπόλοιποι ειδικευμένοι 7 εφημερίες, εκ των οποίων 5 ενεργές (3 Καθημερινές, 1 Σάββατο, 1 Κυριακή - Εξαιρέσιμη ημέρα) και 2 ετοιμότητας καθημερινές.
 iv. Στην Α` ζώνη οι ειδικευμένοι ιατροί λαμβάνουν μηνιαίως αποζημίωση που αντιστοιχεί σε 6 εφημερίες, από τις οποίες οι Διευθυντές λαμβάνουν 3 ενεργές (1 Καθημερινή, 1 Σάββατο, 1 Κυριακή - Εξαιρέσιμη ημέρα) και 3 ετοιμότητας καθημερινές και οι υπόλοιποι ειδικευμένοι 6 εφημερίες, εκ των οποίων 4 ενεργές (2 Καθημερινές, 1 Σάββατο, 1 Κυριακή - Εξαιρέσιμη ημέρα) και 2 ετοιμότητας καθημερινές. Για τους Συντονιστές Διευθυντές της Α` ζώνης ισχύει το άρθρο 6 του νόμου [Ν] 3754/2009.
 v. Οι ιατροί υπόχρεοι υπηρεσίας υπαίθρου σε όλες τις ζώνες λαμβάνουν μηνιαίως αποζημίωση που αντιστοιχεί σε 7 ενεργές εφημερίες (5 Καθημερινές, 1 Σάββατο, 1 Κυριακή - Εξαιρέσιμη ημέρα).
 
Β. Η καταβολή της αποζημίωσης για τις εφημερίες, που πραγματοποιήθηκαν μηνιαίως, γίνεται με ξεχωριστή μισθοδοτική κατάσταση στο τελευταίο δεκαήμερο του επόμενου μήνα, μετά από σχετική βεβαίωση για την πραγματοποίηση τους από τον Διοικητή του Νοσοκομείου, η οποία εκδίδεται υποχρεωτικά μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του επόμενου μήνα. Αν δεν πραγματοποιηθεί το σύνολο των παραπάνω εφημεριών λόγω αδείας, απουσίας ή άλλου λόγου του ιατρού το ποσό μειώνεται αναλόγως.
 
Γ. Με απόφαση του Διοικητή της οικείας Υγειονομικής Περιφέρειας, που εκδίδεται με εισήγηση του Διοικητικού Συμβουλίου του Νοσοκομείου, ύστερα από γνώμη του Επιστημονικού Συμβουλίου του, μπορεί να εγκρίνονται πρόσθετες εφημερίες πέραν των ορίων των εδαφίων ii) έως iv) της περίπτωσης Α` με σκοπό την κάλυψη αναγκών του νοσοκομείου. Οι πρόσθετες αυτές εφημερίες δεν μπορούν να υπερβαίνουν το ποσοστό 9% της συνολικής μηνιαίας αποζημίωσης των τακτικών εφημεριών για κάθε νοσοκομείο. Η εν λόγω απόφαση του Διοικητή της οικείας Υγειονομικής Περιφέρειας εκδίδεται εντός 3 μηνών από τη λήξη του μήνα που αφορά η έγκριση των πρόσθετων εφημεριών.
Η αποζημίωση των ιατρών για τις επιπλέον εφημερίες καταβάλλεται από διαθέσιμα κονδύλια του νοσοκομείου και από διαθέσιμους πόρους των Υγειονομικών Περιφερειών.
 
Δ. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και του Υπουργού Οικονομικών καθορίζεται η διαδικασία καταβολής της αποζημίωσης και κάθε άλλο σχετικό θέμα που αφορά την έγκριση και τη χορήγηση των επιπλέον εφημεριών από τα νοσοκομεία.}
Εκ της ανωτέρω νομοθεσίας και δεδομένου ότι λόγω της μεγάλης υποστελέχωσης των νοσοκομείων του ΕΣΥ υπάρχουν συνεχείς παρατάσεις της παρέκκλισης από την εφαρμογή του ωραρίου των χρόνου εργασίας των ιατρών, είναι προφανές ότι αρκετοί ιατροί ιδίως σε απομακρυσμένα και υποστελεχωμένα νοσοκομεία αναγκάζονται να πραγματοποιούν πληθώρα πρόσθετων εφημεριών, με στόχο τη εύρυθμη λειτουργία των νοσοκομείων (υπερεφημέρευση).
Παράλληλα, οι ιατροί του ΕΣΥ δυνάμει των νόμων 3842/2010 και 4172/2013 υφίστανται υπέρμετρη φορολόγηση, στο μέτρο που η αποζημίωση από τις εφημερίες προστίθεται στις τακτικές αποδοχές τους, με αποτέλεσμα να φορολογούνται με τον ανώτατο συντελεστή φορολόγησης και τα τελικά ποσά φόρου να συντελούν σε πραγματική μείωση μισθού 400-600 ευρώ τον μήνα (ανά βαθμίδα και αριθμό εφημεριών).
Θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν, ότι η αποζημίωση για εφημερίες που πραγματοποιούν οι ιατροί του ΕΣΥ δεν συνιστά τακτικό εισόδημα, αφού αυτή εξαρτάται από τον αριθμό, το είδος και τις συνθήκες κάθε κλινικής (ζώνη εφημέρευσης, στελέχωση τμήματος, εποχιακές συνθήκες αύξησης αναγκών κ.ο.κ.)
Επομένως διαφέρει από ιατρό σε ιατρό, από κλινική σε κλινική, από νοσοκομείο σε νοσοκομείο, από μήνα σε μήνα, αφού είναι πιθανόν ένας ιατρός να μην πραγματοποιήσει εφημερία κάποιον μήνα για οποιονδήποτε λόγο και παρόλα αυτά θα λάβει τον μηνιαίο μισθό (πχ άδεια αναρρωτική, εκπαιδευτική, έγκυες και λεχωίδες κ.λπ).
Παράλληλα, εκτός των πρόσθετων εφημεριών, πολύ συχνά ιατροί αναγκάζονται να μετακινούνται από νοσοκομείο σε νοσοκομείο για την πραγματοποίηση εφημεριών σε άλλη μονάδα υγείας από αυτήν στην οποία ανήκουν οργανικά, προκειμένου να καλύψουν δια του «εντέλλεσθε» ανάγκες του συστήματος (συνήθως παρά τη θέληση τους και σίγουρα πραγματοποιώντας ακόμη περισσότερες εφημερίες των προβλεπόμενων.
Ως συνέπεια των ανωτέρω, το καθεστώς φορολόγησης των εφημεριών των ιατρών ΕΣΥ λειτουργεί ως αντικίνητρο για την πραγματοποίηση εφημεριών, ιδίως πρόσθετων ή από μετακίνηση, που καλύπτουν ανάγκες κρίσιμων κλινικών, καθώς αυτό οδηγεί σε μεγαλύτερη φορολογική επιβάρυνση. Ο κίνδυνος αποφυγής εφημεριών είναι εξαιρετικά σημαντικός, δημιουργώντας περισσότερα προβλήματα στο ήδη υποστελεχωμένο και εργασιακά εξουθενωμένο ΕΣΥ.
Για αυτούς τους λόγους ο νομοθέτης προέβλεψε με το άρθρο 3 του ν.3754/2009 την αυτοτελή φορολόγηση των εφημεριών ιατρών ΕΣΥ με ειδικό συντελεστή 20%, διάταξη που καταργήθηκε την εποχή της δημοσιονομικής προσαρμογής και οριζόντιας λιτότητας.
Στην παρούσα φάση, και λαμβάνοντας υπόψη την πραγματικότητα ότι οι ιατροί του ΕΣΥ είναι από τους πιο κακοπληρωμένους στην Ευρώπη, καθώς και τη νομολογία του ΣτΕ και του Αρείου Πάγου, η οποία αναγνωρίζει την αναντίστοιχη με το λειτούργημα τους αποζημίωση των ιατρών του ΕΣΥ, προτείνεται να επανέλθει σε ισχύ το άρθρο 3 του νόμου 3754/2009, επικαιροποιημένο, προβλέποντας:

• Την αυτοτελή φορολόγηση με ειδικό συντελεστή 20% των τακτικών εφημεριών των ιατρών ΕΣΥ.
• Το αφορολόγητο των πρόσθετων εφημεριών.
• Το αφορολόγητο των εφημεριών που πραγματοποιούνται λόγω μετακίνησης για κάλυψη υπηρεσιακών αναγκών, καθώς και της ημερήσιας αποζημίωσης για εκτός έδρας μετακινήσεις.
Για να έχει κάποιο στοιχειώδη αντίκτυπο, η νομοθετούμενη αύξηση της αποζημίωσης των εφημεριών (η οποία είναι ελάχιστη), πρέπει να συνδυαστεί με ταυτόχρονη ρύθμιση της φορολογίας τους, αλλιώς είναι απόλυτα αναποτελεσματική και αναντίστοιχη των αναγκών και της πραγματικότητας.

Παράλληλα, η δυνατότητα των ιατρών του ΕΣΥ συγκεκριμένων ειδικοτήτων να αιτούνται παράταση της θητείας του παρά την συμπλήρωση του 67ου έτους της ηλικίας τους είναι ένα ημίμετρο εμβληματικού χαρακτήρα το οποίο δεν επιλύει αλλά αντιθέτως παρατείνει το μείζον πρόβλημα της έλλειψης ανθρώπινου δυναμικού στο ΕΣΥ, εν προκειμένω ειδικευμένους ιατρούς. Εντούτοις, το γεγονός ότι στο υφιστάμενο νομικό πλαίσιο αυτή η δυνατότητα παρέχεται μόνον εφόσον η συγκεκριμένη θέση του αιτούντος την παραμονή του ιατρού δεν έχει προκηρυχθεί ή άλλως δεσμευτεί δημιουργεί επιπλέον προβλήματα καθώς η διαδικασία της προκήρυξης και πλήρωσης της θέσης από τον ΑΣΕΠ είναι ιδιαιτέρως χρονοβόρα, και καθ’ όλη τη διάρκεια της διαγωνιστικής διαδικασίας η θέση παραμένει κενή, πρέπει να τροποποιηθεί η κατωτέρω ισχύουσα διάταξη ώστε η παράταση θητείας του έχοντος συμπληρώσει το 67ο έτος της ηλικίας του ιατρού να διαρκεί ως την όντως πλήρωση της θέσης και δίχως η παράταση να εξαρτάται από τη δέσμευση της θέσης, αλλά από την πλήρωσή της. Κάτι τέτοιο θα βελτιώσει κατά τι την απαράδεκτη κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει το ΕΣΥ, αφού έτσι θα αποφευχθεί το σύνηθες φαινόμενο οι θέσεις να παραμένουν κενές από τη δέσμευση μέχρι την πλήρωσή τους.

 

Β. ΠΡΟΣΘΗΚΗ - ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
Άρθρο…
Επανέρχεται σε ισχύ το άρθρο 3 του ν. 3754/2009, τροποποιούμενο ως εξής:
α. Οι αποζημιώσεις για τις εφημερίες των ειδικευμένων και ειδικευόμενων ιατρών φορολογούνται αυτοτελώς, με ειδικό φορολογικό συντελεστή 20%.
β. Οι πρόσθετες εφημερίες ιατρών ΕΣΥ είναι αφορολόγητες.
γ. Οι εφημερίες ιατρών ΕΣΥ που πραγματοποιούνται λόγω μετακίνησης τους για κάλυψη υπηρεσιακών αναγκών, καθώς και η ημερήσια αποζημίωση για την εκτός έδρας μετακίνηση, είναι αφορολόγητες.

 

Άρθρο…

Τροποποιείται το άρθρο 95 του ν. 5041/2023 και εφεξής ισχύει ως εξής:

Παράταση χρόνου παραμονής στην υπηρεσία ιατρών κλάδου Εθνικού Συστήματος Υγείας

«Δύνανται να παραμείνουν στην υπηρεσία τους α) ιατροί κλάδου Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.) που υπηρετούν σε οποιονδήποτε φορέα, με ειδικότητα αναισθησιολογίας, ακτινολογίας, ιατρικής βιοπαθολογίας/εργαστηριακής ιατρικής και γενικής/οικογενειακής ιατρική, β) ιατροί κλάδου Ε.Σ.Υ. που υπηρετούν σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας (Μ.Ε.Θ.), καθώς και γ) ιατροί κλάδου Ε.Σ.Υ. λοιπών ειδικοτήτων, που υπηρετούν σε νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ. ή σε οργανικές μονάδες διασυνδεόμενων νοσοκομείων, που συνιστούν ενιαία και αυτοτελή νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου της νησιωτικής χώρας με δυναμικότητα μικρότερη των τριακοσίων (300) κλινών, και Γενικά Νοσοκομεία -Κέντρα Υγείας της νησιωτικής χώρας, των οποίων η υπαλληλική σχέση θα έληγε αυτοδικαίως την 31η.12.2023, την 31η.12.2022, την 31η.12.2021 ή την 31η.12.2020, λόγω συμπλήρωσης του εξηκοστού έβδομου (67) έτους της ηλικίας τους, και οι οποίοι παραμένουν στην υπηρεσία τους έως την 31η.12.2023 κατ’ εφαρμογή του άρθρου 63 του ν. 4999/2022 (Α’ 225). Για την εφαρμογή του πρώτου εδαφίου οι ιατροί των περ. α), β) και γ) του πρώτου εδαφίου υποβάλλουν αίτηση έως την 15η.5.2023 προς τον Διοικητή ή τον Πρόεδρο του φορέα, στον οποίον υπηρετούν, εφόσον η θέση τους δεν έχει όντως πληρωθεί από νέο ιατρό της ίδιας με αυτούς ειδικότητας και συμμετέχουν στο πρόγραμμα εφημεριών και δίχως η παράταση να εξαρτάται από τη δέσμευση της θέσης, αλλά από την πλήρωσή της. Η αίτησή τους, η οποία συνοδεύεται από βεβαιώσεις του φορέα σχετικά με τη μη πλήρωση της θέσης τους και τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα εφημεριών, αποστέλλεται αμελλητί στο Υπουργείο Υγείας με μέριμνα του φορέα».

 

ΠΙΝΑΚΑΣ ΤΡΟΠΟΠΟΙΟΥΜΕΝΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ

Προτεινόμενες διατάξεις
Υφιστάμενες διατάξεις

Άρθρο ….
Επαναφορά εν ισχύι του άρθρου 3 του ν. 3754/2009

Το άρθρο τρίτο του ν. 3754/2009 επανέρχεται εν ισχύ τροποποιημένο ως εξής:
«α. Οι αποζημιώσεις για τις εφημερίες των ειδικευμένων και ειδικευόμενων ιατρών φορολογούνται αυτοτελώς, με ειδικό φορολογικό συντελεστή 20%.
β. Οι πρόσθετες εφημερίες ιατρών ΕΣΥ είναι αφορολόγητες.
γ. Οι εφημερίες ιατρών ΕΣΥ που πραγματοποιούνται λόγω μετακίνησης τους για κάλυψη υπηρεσιακών αναγκών, καθώς και η ημερήσια αποζημίωση για την εκτός έδρας μετακίνηση, είναι αφορολόγητες.»

 

Άρθρο…
Τροποποίηση του άρθρου 95 του ν. 5041/2023
Το άρθρο 95 του ν. 5041/2023 αντικαθίσταται ως εξής :
«Δύνανται να παραμείνουν στην υπηρεσία τους α) ιατροί κλάδου Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.) που υπηρετούν σε οποιονδήποτε φορέα, με ειδικότητα αναισθησιολογίας, ακτινολογίας, ιατρικής βιοπαθολογίας/εργαστηριακής ιατρικής και γενικής/οικογενειακής ιατρική, β) ιατροί κλάδου Ε.Σ.Υ. που υπηρετούν σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας (Μ.Ε.Θ.), καθώς και γ) ιατροί κλάδου Ε.Σ.Υ. λοιπών ειδικοτήτων, που υπηρετούν σε νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ. ή σε οργανικές μονάδες διασυνδεόμενων νοσοκομείων, που συνιστούν ενιαία και αυτοτελή νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου της νησιωτικής χώρας με δυναμικότητα μικρότερη των τριακοσίων (300) κλινών, και Γενικά Νοσοκομεία -Κέντρα Υγείας της νησιωτικής χώρας, των οποίων η υπαλληλική σχέση θα έληγε αυτοδικαίως την 31η.12.2023, την 31η.12.2022, την 31η.12.2021 ή την 31η.12.2020, λόγω συμπλήρωσης του εξηκοστού έβδομου (67) έτους της ηλικίας τους, και οι οποίοι παραμένουν στην υπηρεσία τους έως την 31η.12.2023 κατ’ εφαρμογή του άρθρου 63 του ν. 4999/2022 (Α’ 225). Για την εφαρμογή του πρώτου εδαφίου οι ιατροί των περ. α), β) και γ) του πρώτου εδαφίου υποβάλλουν αίτηση έως την 15η.5.2023 προς τον Διοικητή ή τον Πρόεδρο του φορέα, στον οποίον υπηρετούν, εφόσον η θέση τους δεν έχει όντως πληρωθεί (ως δέσμευση να θεωρείται η πλήρωση της θέσης) από νέο ιατρό της ίδιας με αυτούς ειδικότητας και συμμετέχουν στο πρόγραμμα εφημεριών και δίχως η παράταση να εξαρτάται από τη δέσμευση της θέσης, αλλά από την πλήρωσή της. Η αίτησή τους, η οποία συνοδεύεται από βεβαιώσεις του φορέα σχετικά με τη μη πλήρωση της θέσης τους και τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα εφημεριών, αποστέλλεται αμελλητί στο Υπουργείο Υγείας με μέριμνα του φορέα».

Αντικαθίσταται το άρθρο 95 του ν. 5041/2023, η οποία είχε ως εξής:

«Παράταση χρόνου παραμονής στην υπηρεσία ιατρών κλάδου Εθνικού Συστήματος Υγείας
Δύνανται να παραμείνουν στην υπηρεσία τους, έως την 30ή.9.2023, α) ιατροί κλάδου Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.) που υπηρετούν σε οποιονδήποτε φορέα, με ειδικότητα αναισθησιολογία, ακτινολογία, ιατρική βιοπαθολογία/εργαστηριακή ιατρική και γενική/οικογενειακή ιατρική, β) ιατροί κλάδου Ε.Σ.Υ. που υπηρετούν σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας (Μ.Ε.Θ.), καθώς και γ) ιατροί κλάδου Ε.Σ.Υ. λοιπών ειδικοτήτων, που υπηρετούν σε νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ. ή σε οργανικές μονάδες διασυνδεόμενων νοσοκομείων, που συνιστούν ενιαία και αυτοτελή νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου της νησιωτικής χώρας με δυναμικότητα μικρότερη των τριακοσίων (300) κλινών, και Γενικά Νοσοκομεία Κέντρα Υγείας της νησιωτικής χώρας, των οποίων η υπαλληλική σχέση θα έληγε αυτοδικαίως την 31η.12.2022, την 31η.12.2021 ή την 31η.12.2020, λόγω συμπλήρωσης του εξηκοστού έβδομου (67) έτους της ηλικίας τους, και οι οποίοι παραμένουν στην υπηρεσία τους έως την 30ή.6.2023 κατ’ εφαρμογή του άρθρου 63 του ν. 4999/2022 (Α’ 225). Για την εφαρμογή του πρώτου εδαφίου οι ιατροί των περ. α), β) και γ) του πρώτου εδαφίου υποβάλλουν αίτηση έως την 15η.5.2023 προς τον Διοικητή ή τον Πρόεδρο του φορέα, στον οποίον υπηρετούν, εφόσον η θέση τους δεν έχει προκηρυχθεί ή δεσμευθεί με άλλον τρόπο και συμμετέχουν στο πρόγραμμα εφημεριών. Η αίτησή τους, η οποία συνοδεύεται από βεβαιώσεις του φορέα σχετικά με τη μη προκήρυξη ή δέσμευση της θέσης τους και τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα εφημεριών, αποστέλλεται αμελλητί στο Υπουργείο Υγείας με μέριμνα του φορέα»

 

Αθήνα, 04 Απριλίου 2024


Οι προτείνοντες βουλευτές


Παναγιωτόπουλος Ανδρέας


Γαβρήλος Γιώργος


Θρασκιά Ουρανία


Καλαματιανός Διονύσιος


Κοντοτόλη Μαρίνα


Λινού Αθηνά


Νοτοπούλου Κατερίνα


Παππάς Πέτρος


Πολάκης Παύλος



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ