ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

21/01/2009

Ομιλία Αννας Φιλίνη επί της αρχής και επί των άρθρων στο νομοσχέδιο για το ΤΕΚΕ



Μόνη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών  «Ταμείο Εγγύησης Καταθέσεων και Επενδύσεων (ΤΕΚΕ), ενσωμάτωση των Oδηγιών 2005/14/ΕΚ για την υποχρεωτική ασφάλιση οχημάτων και 2005/68/ΕΚ σχετικά με τις αντασφαλίσεις και λοιπές διατάξεις».

ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, επιτρέψτε μου στην αρχή να κάνω ορισμένες γενικότερες παρατηρήσεις. Στο τούνελ της ύφεσης έχει εισέλθει η ελληνική οικονομία σύμφωνα με έκθεση της Commission της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο ρυθμός της οικονομικής ανάπτυξης σύμφωνα με τα στοιχεία της Commission θα είναι στο 0,2% του ΑΕΠ το 2009 από το 2,9% που ήταν το 2008. Το δημοσιονομικό έλλειμμα θα εκτιναχθεί στο 3,7%. Οι εκτιμήσεις βέβαια, αυτές απέχουν κατά πολύ από τις προβλέψεις του ελληνικού προϋπολογισμού που ανέμενε ρυθμό ανάπτυξης 2,7% και δημοσιονομικό έλλειμμα στο 2% του ΑΕΠ.

Ταυτόχρονα βλέπουμε προβλέψεις ότι η ανεργία ενώ το 2008 ήταν 8,3%, για το 2009 θα φθάσει στο 9% και αναμένεται ακόμη μεγαλύτερη αύξηση για το 2010. Επίσης, ο πληθωρισμός που το 2008 ήταν στο 4,2%, το 2009 υπολογίζεται ότι θα φθάσει στο 2,5% και το 2010 στο 2,7%.

Το σχέδιο νόμου που συζητάμε έρχεται σε ένα σημείο που γενικότερα οξύνεται η κρίση της παγκόσμιας οικονομίας. Τις διαβεβαιώσεις της ελληνικής Κυβέρνησης ότι η ελληνική οικονομία δεν θα επηρεαστεί σημαντικά από τη διεθνή χρηματοοικονομική κρίση, διαψεύδει το γεγονός ότι η ψαλίδα (το σπρεντ) που έφθασε το 2,5% την προηγούμενη εβδομάδα ανάμεσα στο επιτόκιο το οποίο η Ελλάδα είναι υποχρεωμένη να καταβάλει για τα δεκαετή ομόλογά της στη διεθνή χρηματοπιστωτική αγορά, με το αντίστοιχο γερμανικό ομόλογο, είναι η μεγαλύτερη ανάμεσα στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Βλέπουμε ότι τα ομόλογα που διασφάλισε χθες η Κυβέρνηση είναι με το υπέρογκο επιτόκιο 5,6%.

Επιπλέον, θέλουμε να σημειώσουμε ότι η υποβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας μας, που πριν από μία εβδομάδα σημειώθηκε από διεθνή οίκο, είναι σημαντικό γεγονός που θα έχει σοβαρή επίπτωση στο κόστος του διεθνούς δανεισμού της χώρας μας, όπως ήδη έχει φανεί. Γνωρίζουμε γιατί έχουμε δει και όλα τα προηγούμενα χρόνια, αλλά τώρα θα το δούμε ακόμη περισσότερο, ότι θα υπάρξουν πιέσεις αφανείς ή διαφανείς για ακόμη σκληρότερα μέτρα κατά του κοινωνικού κράτους και ιδιαίτερα κατά όλων των παροχών κοινωνικού χαρακτήρα που θα έπρεπε ιδιαίτερα σε μια τέτοια στιγμή οικονομικής κρίσης να δίνει το κράτος προκειμένου να μπορέσει να τα βγάλει πέρα ο εργαζόμενος λαός και να στηριχθεί η αγορά. Πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι αυτή η τελευταία εξέλιξη αποδεικνύει ότι η νεοφιλελεύθερη πολιτική που ακολουθήθηκε όλα αυτά τα χρόνια με τον σκληρό μονεταρισμό ο οποίος εφαρμόσθηκε, δεν ωφέλησε και δεν έφερε συγκεκριμένα αποτελέσματα στη χώρα όπως διατείνονταν η ίδια η Κυβέρνηση και οι προηγούμενες Κυβερνήσεις. Ταυτόχρονα, επισημαίνουμε ότι οι διεθνείς πιστωτικοί οργανισμοί μέσα σε συνθήκες οικονομικής κρίσης δείχνουν ότι ενδιαφέρονται να ρίξουν τις πιο αδύναμες χώρες σε ακόμη χειρότερες συνθήκες αντί να αντιμετωπιστεί η κρίση και η ύφεση με ένα πνεύμα που να δίνει τη δυνατότητα στους ασθενέστερους να επιβιώνουν. Θεωρούμε ότι αυτή τη στιγμή η χώρα μας δεν θα πρέπει να υποταχθεί σε τέτοιου είδους πιέσεις.

Αποδεικνύεται, και το είχαμε επισημάνει και κατά τη διάρκεια της συζήτησης του Προϋπολογισμού, ότι χρειάζεται να στηριχθεί η ανάπτυξη της χώρας μας με στραμμένα τα μάτια στο μέλλον, φροντίζοντας για την παιδεία και για μια αειφόρο ανάπτυξη η οποία θα δώσει μια προοπτική στη χώρα, προκειμένου να μην πέφτει διαρκώς σε μια συνθήκη ανέχειας και δανεισμού. Θα πρέπει να δραστηριοποιηθεί και το δημόσιο ώστε να δώσει μια προοπτική πέρα από την κοντόθωρη πολιτική που ακολουθείται εδώ και χρόνια στη χώρα μας.

Η Κυβέρνηση έχει αντιδράσει σε όλα αυτά με σπασμωδικές κινήσεις. Παρά το γεγονός ότι υπήρξε η ψήφιση της ενίσχυσης των τραπεζών κατά 28.000.000.000 ευρώ, ακόμη η αγορά δεν έχει αρχίσει να κινείται όπως υποσχόταν η Κυβέρνηση. Το σημερινό φύλλο της “Monde” σημειώνει ότι και σε όλες τις άλλες κυβερνήσεις δεν έχουν αποδώσει αυτές οι τεράστιες ενισχύσεις στις τράπεζες. Δίνονται χρήματα στις τράπεζες για να διοχετεύουν δάνεια στην αγορά και αυτές τα κρατάνε για να αυξήσουν τη δική τους ρευστότητα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα έχουμε με το Ταμείο Εγγυοδοσίας Μικρών και πολύ Μικρών Επιχειρήσεων το γνωστό ΤΕΤΜΠΜΕ όπου οι τράπεζες αρνούνται να χορηγήσουν δάνεια προς τις μικρές επιχειρήσεις από αυτόν τον ειδικό λογαριασμό του ΤΕΤΜΠΜΕ, παρά το γεγονός ότι διασφαλίζονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από το ελληνικό δημόσιο.

Το δημόσιο, έχει θέσει μια σειρά από αυστηρότατες προϋποθέσεις για να συμμετάσχει μια επιχείρηση στο πρόγραμμα. Το να έχει κερδοφόρες χρήσεις και το δάνειο να μην υπερβαίνει το 30% του μέσου κύκλου εργασιών της τριετίας, είναι πολύ αυστηρές προϋποθέσεις. Όμως βλέπουμε ότι ακόμη και όταν οι επιχειρήσεις πληρούν τέτοια κριτήρια, πολύ συχνά φθάνουν στα γκισέ των τραπεζών και δεν έχουν καμία ανταπόκριση.

Σχετικά με το νομοσχέδιο το οποίο συζητάμε, εμείς σε επίπεδο αρχής το έχουμε καταψηφίσει εκτός από ορισμένες τροπολογίες που τις είδαμε ως θετικές και θα αναφερθούμε σε αυτές πιο αναλυτικά. Γενικά, πρέπει να πούμε, ότι με την τακτική της Κυβέρνησης να ενσωματώνει σε ένα τόσο σημαντικό νομοσχέδιο τόσες πολλές διατάξεις διαφορετικές μεταξύ τους, γενικότερα υποβαθμίζεται το νομοθετικό έργο. Οι Οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι οποίες συμπεριλαμβάνονται για να ψηφιστούν σε αυτό το νομοσχέδιο θα μπορούσαν να έρθουν για συζήτηση και ψήφιση και εκτός αυτού του νομοσχεδίου. Επίσης θεωρούμε ότι αποδεικνύεται μέσα από την ίδια την εξέλιξη των γεγονότων ότι δεν έγινε πριν από τη διαμόρφωση του νομοσχεδίου ο απαραίτητος διάλογος με τους φορείς.

Επίσης, είναι φανερό ότι όλη αυτή η διαδικασία εκτός των άλλων ακολουθήθηκε για να έρθουν προς ψήφιση άρον-άρον ορισμένες τροπολογίες οι οποίες ξεσήκωσαν και τεράστιες αντιδράσεις. Αναφέρομαι στην τροπολογία 452 για τους ανέργους που είναι μια επέκταση του νόμου 3227/2004 που είχε ψηφιστεί επί ΠΑ.ΣΟ.Κ.. Τώρα επεκτείνεται και στον δημόσιο τομέα ενώ ταυτόχρονα δίνεται και ένα επίδομα 1.000 ευρώ από τον ΟΑΕΔ κατʼ επιλογή.

Γιʼ αυτή την τροπολογία θέλω να πω εξ αρχής ότι από την πλευρά της ΓΣΕΕ και του Προέδρου της υπήρξε η πρόταση να αποσυρθεί και να γίνει ένας σοβαρός διάλογος με τους αρμόδιους φορείς, τη ΓΣΕΕ και βεβαίως από τη μεριά της Κυβέρνησης. Όμως βλέπουμε ότι αυτό δεν ακολουθήθηκε από τη μεριά της Κυβέρνησης.

Θεωρούμε ότι δεν επιτρέπεται τώρα το μέτρο αυτό να επεκταθεί και στο δημόσιο, το οποίο αν θέλει να κάνει προσλήψεις βεβαίως και να τις κάνει, αλλά δεν δεχόμαστε η υπηρεσία που θα παρέχεται από τον πρώην άνεργο να πληρώνεται όχι από τις επιχειρήσεις ή από το δημόσιο τώρα, αλλά από τον ίδιο τον ΟΑΕΔ. Ο εργαζόμενος πρέπει να πληρώνεται με αξιοπρέπεια για την εργασία του και για τις υπηρεσίες που προσφέρει μέσα από την ίδια την επιχείρηση και από το ίδιο το δημόσιο.

Παρατηρούμε ότι έχουν υπάρξει ορισμένα προγράμματα από τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όπως το πρόγραμμα για τη «Βοήθεια στο Σπίτι», το οποίο δυστυχώς τώρα κινδυνεύει να καταρρεύσει και να σταματήσει. Πρέπει να υπάρξουν και άλλα ανάλογα προγράμματα, τα οποία να προσλάβουν ανέργους, έτσι ώστε να υπάρξει μια αξιοπρεπής και μονιμότερη λύση στο ζήτημα της ανεργίας.

Θεωρούμε ότι τα χρήματα τα οποία διαθέτει ο ΟΑΕΔ δεν μπορούν να κατασπαταλώνται και μάλιστα κατά περίπτωση, αλλά πρέπει να υπάρχουν στα ταμεία του ΟΑΕΔ, προκειμένου να μπορεί ο ΟΑΕΔ -ιδιαίτερα σε τέτοιες στιγμές οικονομικής κρίσης- να ανταποκρίνεται στις μεγάλες ανάγκες που έχει η κοινωνία με τα πολύ υψηλά ποσοστά ανεργίας.

Τονίζουμε βέβαια ότι μια ενεργητική και ολοκληρωμένη πολιτική για την απασχόληση δεν υπάρχει ούτε στον ισχύοντα νόμο ούτε έχει υπάρξει γενικότερα αλλά ούτε και με τα προγράμματα stage τα οποία έχουν προωθηθεί.

Επίσης, θεωρούμε ότι σʼ αυτή την τροπολογία το χαριστικό επίδομα των 1.000 ευρώ, το οποίο πάει να δοθεί και αυτό επιλεκτικά, είναι μια μορφή ενίσχυσης η οποία σε μεγάλο βαθμό θα έρθει να καλύψει ρουσφετολογικές ανάγκες. Αν πραγματικά θέλει η Κυβέρνηση να δοθεί ένα τέτοιο επίδομα, θα πρέπει να είναι σαφή τα κριτήρια με τα οποία θα δοθεί και μάλιστα να μη δοθεί επιλεκτικά, να μην είναι δηλαδή στην ευχέρεια ενός διοικητικού συμβουλίου, χωρίς συγκεκριμένα κριτήρια, το πώς θα δοθεί αυτό το συγκεκριμένο επίδομα.

Για το ίδιο το ΤΕΚ, θέλω να θυμίσω ότι η Κυβέρνηση στην αρχή της κρίσης είχε δεσμευθεί για την κάλυψη του 100% των καταθέσεων, αλλά αυτό ήταν μια υπόσχεση. Έρχεται τώρα, με αυτό το νομοσχέδιο να μετεξελίξει το υπάρχον ΤΕΚ ώστε να καλύψει και τους επενδυτές στο ποσό των 30.000 ευρώ.

Υπογραμμίζουμε ότι εμείς από την αρχή θέσαμε μια ερώτηση στην οποία δεν είχαμε καμία ουσιαστική απάντηση. Αν δηλαδή μια μεγάλη τράπεζα καταρρεύσει ή αν έχουμε μια γενικότερη κρίση στο τραπεζικό σύστημα, θα καλυφθούν οι καταθέτες, θα καλυφθούν οι επενδυτές; Σʼ αυτό δεν είχαμε καμία συγκεκριμένη απάντηση.

Επίσης, στα πλαίσια της συζήτησης με τους φορείς, θέλουμε να πούμε ότι ο Σύνδεσμος Μελών του Χρηματιστηρίου Αθηνών επεσήμανε ότι με το σύστημα που επιλέγει η Κυβέρνηση δημιουργούνται διαφορετικές ταχύτητες ως προς τη λειτουργία των συστημάτων αποζημίωσης επενδυτών, παρότι καλύπτουν τις ίδιες υπηρεσίες στην αγορά. Κάτι αντίστοιχο υποδεικνύει και η έκθεση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας.

Σημειώνουμε ακόμα ότι δεν υπάρχει εγγύηση καταθέσεων μʼ αυτό το νομοσχέδιο ούτε κάλυψη για τα ασφαλιστικά ταμεία και τις ασφαλιστικές εταιρείες. Όσον αφορά τα πιστωτικά ιδρύματα, διαπιστώνουμε ότι κατατάσσονται σε βαθμίδες και τίθεται το ερώτημα κατά πόσο οι ίδιοι οι καταθέτες θα είναι σε γνώση αυτής της κατάστασης και κατά πόσο βέβαια και τα κριτήρια γιʼ αυτή την κατάταξη θα είναι ουσιαστικά και πραγματικά.

Σχετικά με την ενσωμάτωση των δύο κοινοτικών οδηγιών, επαναλαμβάνω ότι αυτές θα έπρεπε να συζητηθούν ιδιαιτέρως και όχι να ενσωματωθούν.

Όμως ειδικότερα σχετικά με την κατάργηση των ανώτατων ορίων ευθύνης για τα ασφάλιστρα των οχημάτων, ήθελα εδώ να παρατηρήσω ότι η κατάργηση αυτών των ανώτατων ορίων θα επιβαρύνει το ήδη προβληματικό επικουρικό κεφάλαιο, δηλαδή εισφορές από ασφαλιστικές εταιρείες ώστε να προβλέπονται αποζημιώσεις για τα ανασφάλιστα οχήματα, πράγμα το οποίο βεβαίως θα επιβαρύνει τους ασφαλισμένους έτσι όπως πάει να εφαρμοστεί.

Για τον ΤΕΙΡΕΣΙΑ θέλω να πω ότι χθες μόλις ήρθαν οι προτάσεις από την Αρχή Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα που κάνει πολλές σημαντικές παρατηρήσεις σχετικά με τον ΤΕΙΡΕΣΙΑ. Είναι θετικό βεβαίως ότι μειώνεται το χρονικό διάστημα από τα επτά χρόνια στα πέντε.

Θεωρούμε όμως ότι θα έπρεπε να κάνουμε ένα βήμα παραπέρα. Θεωρώ ότι θα έπρεπε να φροντίσουμε ιδιαίτερα όλους αυτούς τους μικροοφειλέτες. Δεν μπορεί να αντιμετωπίζετε το ζήτημα των χρεών των μικροοφειλετών με τον ίδιο τρόπο που αντιμετωπίζονται οι μεγάλοι οφειλέτες του ΤΕΙΡΕΣΙΑ.

Θέλω να τονίσω ότι το άρθρο 73 αυτού του νομοσχεδίου, σύμφωνα με το οποίο λαμβάνονται μέτρα για την ενίσχυση των πληγεισών επιχειρήσεων, στη διάρκεια των επεισοδίων του Δεκέμβρη, είναι ένα μέτρο το οποίο εμείς υποστηρίξαμε και συνεχίζουμε να υποστηρίζουμε.

Θεωρούμε βεβαίως ότι αυτό το άρθρο έχει ορισμένα ερωτηματικά, τα οποία πρέπει να καλυφθούν. Πρώτα από όλα να μην είναι χαριστικές αυτές οι ενισχύσεις και βεβαίως να διευκολυνθούν όλοι αυτοί που δικαιούνται, μʼ ένα γρήγορο τρόπο να καλύψουν τα χρέη και να λάβουν τις απαραίτητες ενισχύσεις.

Επίσης, θέλω να τονίσω ότι και στα πλαίσια του Δήμου Αθηναίων, η παράταξη που συνεργάζεται με εμάς συμφώνησε με τα μέτρα του Δήμου, προκειμένου να υπάρχουν ενισχύσεις σʼ αυτές τις πληγείσες επιχειρήσεις.

Θέλουμε εδώ να τονίσουμε το εξής: Όλη αυτή η βία που ξεκίνησε από τον αστυνομικό, ο οποίος δολοφόνησε το μαθητή Γρηγορόπουλο στις 6 του Δεκέμβρη, προξένησε και μέσα στην πλατιά μάζα των μαθητών μια κατάσταση μεγάλης αγωνίας και ανασφάλειας. Οδήγησε αυτά τα παιδιά σε ενέργειες τις οποίες και οι καθηγητές τους και οι γονείς τους δεν μπορούσαν να εξηγήσουν και προσπάθησαν με κάθε τρόπο να σταθούν στο πλευρό των παιδιών τους.

Είδαμε ότι αυτή τη μεγάλη αγανάκτηση ήρθαν να εκμεταλλευτούν κουκουλοφόροι. Είμαστε κατά της βίας και κατά της αντιβίας. Είμαστε κατά της τρομοκρατίας και κατά της λογικής της αυτοδικίας, η οποία δυναμιτίζει τη δημοκρατία μας. Θεωρούμε ότι θα ήταν πραγματικά τρομερό λάθος της Κυβέρνησης αν έπαιρνε αντιδημοκρατικά μέτρα για να αντιμετωπίσει αυτή την κατάσταση.

Τέλος, θέλω να πω ότι συμφωνούμε με την τροπολογία για την ενίσχυση των ανέργων -με παρατηρήσεις που έχουμε να πούμε- για τα Κλωστήρια Πρεβέζης, όπως επίσης συμφωνούμε και για όλα τα αιτήματα των εργαζομένων του Υπουργείου Πολιτισμού που αυτή τη στιγμή οι συμβασιούχοι, που εδώ και πάρα πολύ καιρό πάλευαν, έρχονται να ικανοποιηθούν. Αλλά θα αναφερθούμε πιο αναλυτικά επί των άρθρων.













ΕΚΛΟΓΕΣ 2019: Το συνολικό πρόγραμμα τετραετίας του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία