ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

23/03/2010

Eισήγηση E.Aμμανατίδου για ν/σ ΕΣΠΑ στην ολομέλεια της Βουλής



ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΓ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΤΡΙΤΗ 23 ΜΑΡΤΙΟΥ 2010
Μόνη συζήτηση επί της αρχής των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου «Αποκέντρωση, απλοποίηση και ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ) 2007-2013 και άλλες διατάξεις»

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βαΐτσης Αποστολάτος): Η Βουλευτής κυρία Ευαγγελία Αμανατίδου-Πασχαλίδου του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς, ειδική αγορήτρια, έχει το λόγο για δεκαπέντε λεπτά επίσης.

ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κυρία Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, οι μέρες που διανύουμε έχουν ιστορική σημασία και σίγουρα θα χρησιμοποιηθούν στο μέλλον για αναλύσεις πεπραγμένων και των αποτελεσμάτων τους. Αναφέρομαι φυσικά στις ραγδαίες οικονομικές εξελίξεις στη διαχείριση της κρίσης από την Κυβέρνηση.

Επειδή ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε πολλές φορές με τη φράση «μας έχουν κάνει πειραματόζωα της Ευρώπης», εγώ θα πω μήπως τελικά η Κυβέρνηση πειραματίζεται στις αντοχές και ανοχές του λαού και των εργαζομένων.

Καταθέτοντας αύριο και το τελικό, σκληρό φορολογικό σχέδιο νόμου, μετά και από το πακέτο αντιλαϊκών μέτρων για τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα, που έχει ήδη ψηφιστεί και είναι σε εφαρμογή -και βεβαίως μην ξεχνάμε ότι ψηφίστηκε με τη μορφή κατεπείγοντος από την σοσιαλιστική Κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ.- ο Πρωθυπουργός όλα αυτά θα τα έχει σʼ ένα χαρτοφυλάκιο και με αυτά θα πάει την 25η Μαρτίου να διαπραγματευθεί το δανεισμό και το μέλλον της χώρας; Αυτά θα είναι τα όπλα του; Και μετά πώς θα έρθει η οικονομική ανάκαμψη, πετσοκόβοντας μισθούς, συντάξεις και δημόσιες επενδύσεις, για την πραγματική οικονομία; Οι στρόφιγγες είναι κλειστές, διότι κάποιοι τη στραγγάλισαν με τους χειρισμούς τους και δυστυχώς δεν είναι αυτοί που θα πληρώσουν την κρίση.

Εδώ ακριβώς θα μπορούσαν να έχουν εφαρμογή οι προεκλογικές σας εξαγγελίες για αναδιανομή του πλούτου με δίκαιο τρόπο, αν τελικά δεν ήταν απλά ευχολόγια. Δεν γνωρίζατε την οικονομική κατάσταση της χώρας; Και η συνάντηση που είχε γίνει, του κυρίου Πρωθυπουργού προεκλογικά με τον κ. Προβόπουλο, τι νόημα είχε; Εκτός και αν ο κ. Προβόπουλος δεν σας είπε την αλήθεια. Και η ανάπτυξη; Και η «πράσινη ανάπτυξη» και τα χρήματα που υπήρχαν, όλα αυτά τι ήταν; «Πυροτεχνήματα» ήταν ή μία συγκεκριμένη στρατηγική;

Δεν μπορούμε να αναβιώνουμε παλιές, δακρύβρεχτες ελληνικές ταινίες τύπου Ξανθόπουλου, κάτι το οποίο χθες το βράδυ το ζήσαμε μέσα σʼ αυτήν εδώ την Αίθουσα. Ο ελληνικός λαός έδωσε μία εντολή στην Κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. να κυβερνήσει. Ο ελληνικός λαός απαιτεί και δεν επαιτεί. Η ηττοπάθεια και η μοιρολατρία δεν έχουν θέση στην πολιτική. Εδώ θέλει δυναμικές και συγκρουσιακές κατευθύνσεις, όχι με το λαό, αλλά με τα μονοπώλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των διεθνών αγορών. Την Πέμπτη δεν θέλει άλλη μια αναδίπλωση, αλλά θέλει μια δυναμική διεκδίκηση, με σθένος. Τα σκληρά μέτρα να παίρνονται σʼ αυτή την κατεύθυνση κι όχι στο εσωτερικό της χώρας. Αλλιώς θα έχουμε την «επανάσταση του 2010» από τη σημερινή κοινωνία την ημέρα της Εθνικής Επετείου του 1821!

Περνώντας τώρα στο σχέδιο νόμου για την αποκέντρωση, την απλοποίηση και ενίσχυση της αποτελεσματικότητας των διαδικασιών του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς θα επαναλάβω ό,τι ακριβώς αναφέραμε και στην Επιτροπή για την πολυπλοκότητα, αναποτελεσματικότητα και γραφειοκρατία του νόμου 3614/2007, που τον είχαμε καταψηφίσει επί Νέας Δημοκρατίας, και σήμερα συζητούμε το σχέδιο νόμου του ΠΑ.ΣΟ.Κ., που όμως δεν θα λύσει το γόρδιο δεσμό όπως αναφέρει στον τίτλο του, αλλά ούτε θα εξαλειφθεί το πελατειακό καθεστώς, που είναι χαρακτηριστικό και του ν. 3614/2007.

Τα αποτελέσματα είναι γνωστά. Η απορροφητικότητα του ΕΣΠΑ είναι στο 3,5% για έργα-γέφυρες από το Γ΄ ΚΠΣ. Βέβαια χθες, κυρία Υπουργέ, μας αναφέρατε ότι πλησιάζουμε στο 6% περίπου, με έναν στόχο της τάξεως του 15% μέχρι το τέλος του 2010. Φαντάζομαι, κυρία Υπουργέ, ότι το επιπλέον ποσοστό της τάξεως του 2% -σε δέκα μέρες από το 3,5% φθάσαμε σχεδόν στο 6%- θα οφείλεται σε εκταμίευση χρημάτων για εγκεκριμένα προγράμματα και θα σας παρακαλούσα όταν μετά θα μιλήσετε να μας αναφέρετε αν αυτά τα έργα είναι του Γ΄ ΚΠΣ ή ήδη έχουν ξεκινήσει τα έργα της Δ΄ Προγραμματικής Περιόδου. Γιατί νομίζω ότι θα είμαστε πάλι κολλημένοι στο ν+2 και σʼ εκείνα τα έργα του Γ΄ ΚΠΣ. Έχουν παρέλθει δυόμισι χρόνια μετά την ψήφιση του ν. 3614 για το ΕΣΠΑ και τόσο το ΕΣΠΑ όσο και το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2007-2013 δεν έχουν ακόμη αρχίσει. Η έλλειψη δημοσίων εσόδων και η κατασπατάληση του δημόσιου χρήματος, μαζί με την σκόπιμη αδρανοποίηση των ελεγκτικών και εισπρακτικών μηχανισμών, την πολιτική επιλογή των χαριστικών φορολογικών, ασφαλιστικών ρυθμίσεων για το χώρο των μεγάλων επιχειρήσεων και ομίλων έχουν προκαλέσει το κλείσιμο των προγραμμάτων της Δ΄ Προγραμματικής Περιόδου πριν βέβαια ανοίξουν.

Ταυτόχρονα, η κατάσταση των ειδικών Υπηρεσιών διαχείρισης του ΕΣΠΑ και του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης είναι τραγική και δύο χρόνια μετά την επίσημη έναρξή του ουσιαστικά τίποτα δεν έχει προχωρήσει σε ουσιαστική εκτέλεση έργων. Θα μου πείτε για την προηγούμενη Κυβέρνηση. Βεβαίως. Βλέπουμε όμως και την πορεία. Είμαστε έξι μήνες μετά, έχει μετακινηθεί το ΕΣΠΑ από το Υπουργείο Οικονομικών στο Υπουργείο Οικονομίας και Ανταγωνιστικότητας κι όλα αυτά έχουν καθυστερήσει. Γιατί;

Ο εξαιρετικά χαμηλός βαθμός απορρόφησης έχει προκαλέσει και την έντονη ανησυχία της ίδιας της Κομισιόν. Το είχα αναφέρει και στην Επιτροπή. Ο Διευθυντής της Διεύθυνσης Περιφερειακής Πολιτικής, ο αρμόδιος για τα κοινοτικά προγράμματα και για τη χώρα μας και για την Κύπρο, ο κ. Πονσέ, έχει επανειλημμένα επισημάνει το ιδιαίτερα πολύπλοκο διαχειριστικό πλαίσιο που έχει δημιουργηθεί, με βάση τον εκτελεστικό νόμο της Δ΄ Προγραμματικής Περιόδου, και βέβαια αναφέρει –και μάλιστα είναι κι Ευρωπαίος- ότι θα χρειαστεί να διπλασιάσουμε τις προσπάθειες για να υλοποιήσουμε την περίοδο προγραμματισμού και είναι η τελευταία ευκαιρία για την Ελλάδα. Γιατί; Γιατί υπάρχει περίπτωση να μείνουν έργα στη μέση, τα οποία θα κληθούμε με εθνικούς πόρους να τα τελειώσουμε. Κι εδώ δεν έχουμε να πληρώσουμε μισθούς, συντάξεις, υπάρχουν προβλήματα με τον ΟΑΕΕ, με το ΤΕΒΕ, με το ΙΚΑ, με το Ταμείο δημοσίων! Τι γίνεται; Συνεχώς βουλιάζουμε.

Επιπλέον, γιατί η χαμηλή απορρόφηση των κοινοτικών πόρων δεν είναι άσχετη με τα ανεπαρκή προγράμματα επενδύσεων των τελευταίων ετών, αλλά ούτε και με την καταβαράθρωση της ανταγωνιστικής οικονομίας. Κι όλα αυτά συμβαίνουν ενώ η ελληνική οικονομία βιώνει τη χειρότερη μεταπολεμική κρίση και οι δημόσιες επενδύσεις είναι η μοναδική μας ελπίδα για να βγούμε από την ύφεση που βυθιζόμαστε μέρα με την ημέρα.

Δυστυχώς, η Κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. επέλεξε να κάνει περαιτέρω μειώσεις μέσα από το Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης για τη χώρα μας. Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων είναι πάρα πολύ φτωχό και τα αποτελέσματά του θα είναι ακόμη χειρότερα απʼ αυτά που έχουμε μέχρι τώρα. Και συνεχίζει βέβαια η επιδείνωση της οικονομίας και συνεχώς έτσι θα πηγαίνουμε. Θα βουλιάζουμε κι άλλο, αν δεν χτυπήσετε το χέρι στο τραπέζι στους Ευρωπαίους και στις διεθνείς αγορές και να βάλετε επιτέλους ένα φρένο στην κερδοσκοπία του τραπεζικού συστήματος και του δικού μας, αλλά και του ευρωπαϊκού και του παγκόσμιου. Να χτυπήσετε το χέρι και να πείτε: «εμείς, επιτέλους, θέλουμε να δανειστούμε από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα άμεσα κι όχι μέσω των εμπορικών τραπεζών με 6,5% και 7%».

Το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου όχι μόνο δεν αντιμετωπίζει τις υπάρχουσες δυσλειτουργίες, αλλά επιπλέον βαραίνει περαιτέρω το σύστημα εισάγοντας νέους θεσμούς και διατάξεις και μη καταργώντας αυτές που πάσχουν, με εξαίρεση βέβαια τους Α.Ο.Π. και τη «Νομός Α.Ε.», οι οποίοι ούτως ή άλλως δεν ήθελαν εκ των πραγμάτων να ενεργοποιηθούν και θα καταργούνταν στα πλαίσια εφαρμογής της διοικητικής μεταρρύθμισης, δηλαδή του «Καλλικράτη».

Τρία βασικά σημεία του νομοσχεδίου είναι τα εξής: Πρώτον, Επιχειρησιακές Συμφωνίες Υλοποίησης. Δεύτερον, διαχειριστική επάρκεια τελικών δικαιούχων και τρίτον, έλεγχος σταδίων εξέλιξης δημοσίων συμβάσεων.

Το νομοσχέδιο υποστηρίζει ότι οι προτεινόμενες επιχειρησιακές συμφωνίες υλοποίησης αποτελούν βασικό εργαλείο αποκέντρωσης και βεβαίως ότι θα παταχθεί η γραφειοκρατία. Εμείς θεωρούμε ότι οδηγούν σε επιπλέον γραφειοκρατία, περαιτέρω καθυστερήσεις, υψηλότερο κόστος και να δούμε την πορεία του, γιατί πάντα με την πορεία βλέπουμε και τα αποτελέσματα.

Ένα από τα ελάχιστα σημεία του προτεινόμενου νόμου είναι η υποχρέωση για πιστοποιήσεις επάρκειας των τελικών δικαιούχων του ΕΣΠΑ. Όπως έχει επισημανθεί επανειλημμένως από πολλούς εμπλεκόμενους φορείς, από την ίδια τη δημόσια διοίκηση, από το Τεχνικό Επιμελητήριο και από άλλους, η ανεπαρκής ικανότητα πολλών δικαιούχων και φορέων υλοποίησης είναι μία από τις κυριότερες αιτίες για τη χαμηλή απορρόφηση και τον ανεπαρκή σχεδιασμό και τη χαμηλή προστιθέμενη αξία των έργων σε όλα τα προηγούμενα ΚΠΣ. Το θετικό μέτρο της πιστοποίησης των δικαιούχων έχει ήδη καταργηθεί στην πράξη με εγκύκλιο του Υπουργείου Οικονομικών για απλούστευση των διαδικασιών κατά το μεταβατικό στάδιο μέχρι τη θέση σε ισχύ των προτύπων επάρκειας του ΕΛΟΤ. Εμείς θεωρούμε ότι δεν πρέπει να εγκαταλειφθεί το πρότυπο επάρκειας του ΕΛΟΤ, το οποίο θα πρέπει να εφαρμοστεί πιλοτικά σε μερικούς τελικούς δικαιούχους και, ανάλογα με τα αποτελέσματα, να εφαρμοστεί υποχρεωτικά στους υπόλοιπους σε βάθος χρόνου.

Ο ρόλος των τραπεζών είναι συνεχώς ενισχυμένος, όποια και αν είναι, τελικά η κυβέρνηση, είτε είναι το ΠΑΣΟΚ, είτε είναι η Νέα Δημοκρατία, ένα και το αυτό. Και το λέω αυτό, γιατί στο πρόγραμμα για την ενίσχυση μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων μέσω των Επιχειρησιακών Περιφερειακών Προγραμμάτων του Ε.Σ.Π.Α. 2007-2013, που αφορούν τις θεματικές ενότητες Τουρισμός, Εμπόριο, Υπηρεσίες, εμπλέκονται ενεργά οι τράπεζες και μάλιστα με καθοριστικό τρόπο για την επιτυχία του προγράμματος.

Και, βέβαια, τα ερωτήματα που γεννιούνται από αυτήν την εμπλοκή είναι πολλά και έχουν να κάνουν με θέματα διαφάνειας και αντικειμενικότητας. Πώς γίνεται οι φορείς υποδοχής, οι τράπεζες δηλαδή, να είναι παράλληλα και φορείς διεκπεραίωσης παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών ως προς την κατάρτιση μιας εκπαιδευτικής πρότασης, δηλαδή να συντάσσουν και οι ίδιες φακέλους υποβολής; Πώς μπορεί να διασφαλιστεί η αντικειμενικότητα, η διαφάνεια του προγράμματος, όταν οι ίδιες θα συντάσσουν, οι ίδιες θα ελέγχουν, οι ίδιες θα αξιολογούν; Πώς γίνεται στο κομμάτι των ελέγχων πιστοποίησης του έργου των εγκεκριμένων επενδύσεων -άρα και επιχειρήσεων- να εμπλέκονται συμβουλευτικές εταιρείες που συνεργάζονται με τις τράπεζες στο κομμάτι του ελέγχου εγκεκριμένων προτάσεων; Πώς διασφαλίζεται η ακεραιότητα των ελέγχων από τις συμβουλευτικές εταιρείες; Πώς διασφαλίζεται το να μην ελέγχουν δικές τους επιχειρήσεις, που έχουν συντάξει τους φακέλους υποβολής, άρα, να υπάρχει υποψία για παραποίηση στοιχείων, τιμολογίων επένδυσης και μη τήρηση απαιτήσεων επενδυτικής πρότασης;

Αυτά είναι πολύ σοβαρά ζητήματα και τα τονίσαμε και στη συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή. Εξάλλου υπάρχουν και καταγγελίες και από ιδιώτες και από φορείς ότι στην τελευταία προκήρυξη η άμεση εμπλοκή των τραπεζών σε πολλές περιπτώσεις ήταν τόσο μεροληπτική, ώστε επιχειρήσεις δεν που συνεργάστηκαν μαζί τους, περιήλθαν σε αδιέξοδο και δεν μπόρεσαν τελικά να ωφεληθούν από το πρόγραμμα. Σε πολλές περιπτώσεις υπάρχει υπερβολική και παράλογη γραφειοκρατία που απαιτείται για τη σύνταξη προγραμμάτων και αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα και συχνά ανασταλτικός παράγοντας, ακόμα και για την υποβολή φακέλου αίτησης, επιδότησης. Και αναφέρομαι, βεβαίως, στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις. Και ακριβώς αυτόν τον γραφειοκρατικό λαβύρινθο έρχονται να εκμεταλλευθούν οι διάφορες συμβουλευτικές επιχειρήσεις, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις αποτελούν το μεγάλο κερδισμένο των προγραμμάτων.

Εμείς, λέμε ότι θα μπορούσε ένα μέρος αυτών των χρημάτων να ήταν έσοδα του δημοσίου, εάν οι υπηρεσίες είχαν τη ικανότητα να υποστηρίζουν τους επιχειρηματίες που επιθυμούν να καταθέσουν πρόταση για ένταξη σε δράση του Ε.Σ.Π.Α. Προηγουμένως, αναφέρθηκα στην απαξίωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και ότι η πλήρης πρόσβασή τους στα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα και στους ρυθμούς υλοποίησης αυτών, στερεί την όποια αναπτυξιακή πολιτική από ένα ακόμα εργαλείο.

Η επιχειρηματικότητα και το επιχειρείν αποτελούν τα νέα συνθήματα των προγραμμάτων του Ε.Σ.Π.Α. και των επενδύσεων και δείχνουν προσανατολισμό για ενίσχυση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Και μιλάω για τους μεγάλους επιχειρηματικούς και κατασκευαστικούς ομίλους.

Το μεγάλο τμήμα των ενισχύσεων περνάει ακόμα μία φορά από την ενίσχυση και τη διαχείριση των τραπεζών, όπως προανέφερα, ικανοποιώντας τις απαιτήσεις του τραπεζικού συστήματος να αυξήσει δημόσια δαπάνη τον κύκλο εργασιών του και παρά την όλη αρνητική εμπειρία του Γʼ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης και τη μεροληψία και αναποτελεσματικότητα που τα τραπεζικά ιδρύματα επέδειξαν, συνεχίζεται στην ίδια λογική.

Οι ίδιες οι κρατικές ενισχύσεις, οι ανειλημμένες υποχρεώσεις από το Γʼ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, που μεταφέρθηκαν σε μία νύχτα στο Ε.Σ.Π.Α. και με δεδομένη την πτώση της παραγωγής λόγω μειωμένης ζήτησης, θα μετατραπούν σε απλές κεφαλαιακές και εισοδηματικές ενισχύσεις των ιδιωτικών επιχειρήσεων.

Παράλληλα η επιλογή για ευρεία χρήση των Σ.Δ.Ι.Τ., των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα σε υποδομές, όπως σχολεία, νοσοκομεία και λοιπές κοινωνικές υποδομές, αυξάνει το κατασκευαστικό κόστος των δημοσίων επενδύσεων, ευνοεί παγιωμένες και από το νέο θεσμικό πλαίσιο της μειοδοτικής προσφοράς μονοπωλιακές καταστάσεις στον κατασκευαστικό τομέα.

Και αποτελεί κρυφό δανεισμό, αφού μετατρέπει το αρχικό κατασκευαστικό κόστος σε μελλοντικές χρηματοροές, δηλαδή ενοίκια προς τον ιδιωτικό τομέα.

Στο βάθος της 35ετίας θα επιστρέψει στο ελληνικό δημόσιο τα πλήρως απαξιωμένα και πεπαλαιωμένα πάγια στοιχεία. Τα έργα δημοσιότητας χρησιμοποιήθηκαν για κομματικές φιέστες. Οι αξιολογήσεις -για άλλη μία φορά- τα βρήκαν όλα, καλώς, καμωμένα. Έχουμε τρία Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης, αλλά τελικά τα σχολεία της χώρας λειτουργούν σε μεγάλο βαθμό σε διπλοβάρδια, πολλά με στέγες αμιάντου, χωρίς βιβλιοθήκες, χωρίς υποδομές και όλα τελικά βουλιάζουν.

Εγώ, θέλω να πω, ότι κάνατε τροποποιήσεις. Καταργήσατε Ανώνυμες Εταιρείες, όπως είναι η ΝΟΜΟΣ Α.Ε. και οι Αναπτυξιακοί Οργανισμοί Περιφερειών. Περιμένω, ακόμη, μία απάντηση από την Επιτροπή. Δεν καταργήσατε τις διατάξεις που η Νέα Δημοκρατία πέρασε σε μία νύχτα περί σύστασης Α.Ε. Αναπτυξιακός Οργανισμός της Εκκλησίας της Ελλάδος, σύμφωνα με το οποίο η Εκκλησία της Ελλάδος αναλαμβάνει να εκτελέσει έργα του Ε.Σ.Π.Α. που αφορούν την Εκκλησία και μάλιστα, χρηματοδοτείται όλος οι διοικητικός μηχανισμός αυτής της Α.Ε. από επιχορήγηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Από την Επιτροπή, το έθεσα, δεν έχω πάρει απάντηση, Και είναι σε όλους γνωστό ότι στο Ε.Σ.Π.Α. δεν υπάρχουν ονοματισμένα έργα. Και ποια είναι, λοιπόν, τα έργα της Εκκλησίας;

Πώς νομιμοποιείτε, εσείς, ως Κυβέρνηση να διατηρείτε άρθρα νόμου, τα οποία υφαρπάζουν αρμοδιότητες από την ελληνική διοίκηση, τις χορηγείτε στην Εκκλησία; Άρα θα πρέπει να τροποποιήσετε και να καταργήσετε εκείνο το κομμάτι του ν. 3763 στο άρθρο 40. Εκτός, βέβαια, αν η πίεση της Εκκλησίας -τελειώνω, κύριε Πρόεδρε- για τη μη φορολόγησή της, είναι ένα ακόμα παράθυρο για να διαχειρίζεται χρήματα χωρίς να προκαλεί το κοινό αίσθημα, διότι οι πολίτες το πιο πιθανό είναι να μην το γνωρίζουν, αν και αρκετοί το υποπτεύονται.

Εμείς, θεωρούμε ότι η πραγματική ανάπτυξη έρχεται μόνο όταν χρηματοδοτούνται δομές που τα αποτελέσματά τους είναι προς όφελος του κοινωνικού συνόλου και βέβαια, συνδεδεμένες με τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Και εκεί πρέπει να είναι η άμεση εφαρμογή του Ε.Σ.Π.Α.

Καταψηφίζουμε το σχέδιο νόμου. Τα υπόλοιπα θα τα πούμε στη συζήτηση επί των άρθρων.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ