ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

24/03/2015

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ: Συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων - ολοκλήρωσή τους - διόδια



 

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον κ. Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού

 Θέμα: Συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων - ολοκλήρωσή τους - διόδια.

 

 

Είναι γνωστό, από σειρά διαβημάτων πολιτικών, αυτοδιοικητικών, συνδικαλιστικών και επιστημονικών φορέων, ότι, μέγιστο θέμα για τους Νομούς που διατρέχονται από τα λεγόμενα μεγάλα έργα (ΠΑΘΕ, γενικά οδικοί άξονες εκτελούμενοι με συμβάσεις παραχώρησης), αποτελούν, ακριβώς, οι συμβάσεις παραχώρησης που τα διέπουν, τόσο ως προς το τεχνικό τμήμα τους, όσο και, κυρίως, ως προς την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων τους και ως προς το οικονομικό σκέλος τους, ιδιαίτερα δε ως προς το προβλεπόμενο τέλος διοδίων.

Υπήρξαν κακές συμβάσεις το 2007, έγιναν ακόμα χειρότερες με την αναθεώρησή τους το 2013. Η αρχικά προβλεπόμενη κίνηση στον αυτοκινητόδρομο, μειώθηκε λόγω κρίσης, με αποτέλεσμα μειωμένα έσοδα για τους παραχωρησιούχους. Η αναθεώρηση των συμβάσεων τον Δεκέμβρη του 2013 παρείχε πρόσθετα ανταλλάγματα στους παραχωρη-σιούχους για να συνεχίσουν και να ολοκληρώσουν τα έργα που είχαν τελματωθεί.

Όμως ο λαός είναι ο μόνος που δεν κέρδισε από τις συμβάσεις αυτές. Οι παράδρομοι καθώς και το παράπλευρο οδικό δίκτυο δεν είναι ολοκληρωμένοι. Τμήματα του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας (Ε65) έρχονται και φεύγουν από το τραπέζι του σχεδιασμού. Κανείς δεν ξέρει αν θα γίνει ή όχι το τμήμα Λαμία – Ξυνιάδα. Αποτέλεσμα: Μεγάλο μέρος των χρηστών επιλέγουν τους παλιούς, κακοσυντηρημένους και επικίνδυ-νους επαρχιακούς δρόμους για τη μετακίνησή τους. Το ίδιο κάνουν, σε όλο και μεγαλύτερο βαθμό, και τα φορτηγά (ιδιαίτερα των διεθνών μεταφορών) που διακινούν εμπορεύματα. Έτσι, π.χ. το αλήστου μνήμης πέταλο του Μαλιακού αναβιώνει καθημερινά. Ηδη, στον Ν. Φθιώτιδας, ετοιμάζεται η λειτουργία και νέου μετωπικού σταθμού διοδίων, αποκλείοντας τελείως την ανέξοδη μετακίνηση των κατοίκων της Φθιώτιδας. Το ίδιο συμβαίνει σε όλη σχεδόν την ηπειρωτική Ελλάδα (αυτοκινητόδρομοι Αιγαίου, Μορέα, Ιόνια Οδός, Ε65 κλπ.)

Είναι επιτακτική ανάγκη να επανεξετασθούν οι συμβάσεις αυτές μέσα από τη λογική της αντικατάστασης των μετωπικών σταθμών διοδίων με την επιβολή ενός εύλογου αναλογικού αντιτίμου, στη βάση της χιλιομετρικής χρήσης των δρόμων, ώστε να μπορούν όλοι να χρησιμοποιούν τον σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο και – βέβαια – να επισπευσθούν οι διαδικασίες ολοκλήρωσης των έργων.

Τοπικοί φορείς (π.χ. Αυτοδιοίκηση, Επιμελητήρια) αλλά και γενικότερα οι τοπικές κοινωνίες έχουν επανειλημμένα καταθέσει τις απόψεις τους για το θέμα. Συνοπτικά, οι θέσεις αυτές είναι οι εξής :

1. Να ορισθεί ως σύστημα είσπραξης και διαχείρισης διοδίων άμεσα, το «κλειστό σύστημα» (πλήρης έλεγχος όλων των εισόδων – εξόδων του έργου που επιτρέπει την πλήρη εφαρμογή της αρχής του καθορισμού του καταβαλλόμενου από τον χρήστη Διοδίου Τέλους ανάλογα με την διανυόμενη απόσταση). Η κατασκευή εκ μέρους του παραχωρη-σιούχου ενός ακόμη μετωπικού σταθμού διοδίων στη περιοχή της Αγ. Παρασκευής Λαμίας, αναδεικνύει την πρόθεση να συνεχιστεί η άδικη χρέωση τελών σε αναντιστοιχία με την διανυομένη απόσταση.

2. Να επισπευσθεί η ολοκλήρωση της κατασκευής του παράπλευρου οδικού δικτύου, για την εξυπηρέτηση των τοπικών μετακινήσεων.

 

Επειδή τα αιτήματα των τοπικών κοινωνιών είναι εύλογα και δίκαια.

Επειδή οι αρμόδιοι επιστημονικοί φορείς συνηγορούν.

Επειδή, εν τέλει, χωρίς την ύπαρξη ασφαλούς αυτοκινητοδρόμου, που να υποστηρίζει με οικονομικό τρόπο την μετακίνηση ανθρώπων και εμπορευμάτων, ανάπτυξη δεν μπορεί να υπάρξει,

 

Ερωτάται ο αρμόδιος κ. Υπουργός:

 

Σε ποιά βήματα προτίθεται να προχωρήσει, με στόχο την ορθολογικοποίηση του κόστους χρήσης των αυτοκινητοδρόμων που κατασκευάστηκαν ή κατασκευάζονται με Συμβάσεις Παραχώρησης ;

Προτίθεται το υπουργείο να προβεί και πότε στην εγκατάσταση των αναλογικών διοδίων;

Προτίθεται το υπουργείο να επιβάλλει στις Υπηρεσίες του και στους παραχω-ρησιούχους την άμεση ολοκλήρωση των παραδρόμων, που είναι συμβατική υποχρέωση για την λειτουργία του κλειστού αυτοκινητοδρόμου;

 

 

Οι ερωτώντες βουλευτές

 

Καραναστάσης Απόστολος

Ουζουνίδου Ευγενία

Ακριώτης Γιώργος

Βέττας Δημήτρης

Κριτσωτάκης Μιχάλης

Κωστοπαναγιώτου Ηλίας

Κώτσιας Θωμάς

Λαπαβίτσας Κων/νος

Λάππας Σπυρίδων

Μηταφίδης Τριαντάφυλλος

Μιχαλάκης Νίκος

Μιχελογιαννάκης Ιωάννης

Σιμορέλης Χρήστος

Σκουρολιάκος Πάνος

Σταθάς Γιάννης

Τεκτονίδου Κυριακή

Τριανταφύλλου Μαρία

Φάμελλος Σωκράτης

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ