ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

Για τις αλλαγές στο καταστατικό

Του Γιώργου Γιαννόπουλου



Αρχικά μια γενική παρατήρηση:  από την στιγμή που έχει συμφωνηθεί να γίνει καταστατικό συνέδριο μέσα στο 2017 και το 2ο τακτικό συνέδριο να συζητήσει μόνο ελάσσονες (και ώριμες) αλλαγές , δεν κατανοώ απόλυτα τους λόγους που έχει προκριθεί για συζήτηση το ζήτημα της περιφερειακής συγκρότησης του κόμματος (1η πρόταση).  Αν το ζήτημα της οργανωτικής διάρθρωσης του κόμματος (περιφερειακή διάρθρωση ή νομαρχιακή ή συνδυασμός ) επιλυθεί στο 2ο συνέδριο, τι θα μείνει να συζητηθεί στο καταστατικό συνέδριο;

  • Η γνώμη μου είναι πώς στην παρούσα φάση εκείνο που θα είχε σημασία είναι – χωρίς να δρομολογηθούν τώρα σημαντικές αλλαγές στην σύνθεση* και την διαδικασία συγκρότησης των Περιφερειακών Συντονιστικών Επιτροπών (ΠΣΕ) του κόμματος- να επιδιωχθεί η αναβάθμιση στο περιεχόμενο των συνεδριάσεών τους και του ρόλου τους ως προς τις παρεμβάσεις σε ζητήματα πολιτικών που το πεδίο άσκησής τους είναι (και) η  διοικητική περιφέρεια. Το πρακτικό μέτρο για την αναβάθμιση αυτή θα μπορούσε να είναι η δημιουργία θεματικών επιτροπών με σχετικά αντικείμενα (ανάπτυξη, περιβάλλον, κοινωνική οικονομία, υγεία, πρόνοια- αλληλεγγύη, αυτοδιοίκηση Α’ βαθμού κλπ) και η ανάθεση σε μέλη της ΠΣΕ της ευθύνης για την λειτουργία τους.  Με αυτόν τον προσανατολισμό στην λειτουργία τους, οι ΠΣΕ θα απεγκλωβιστούν από την μονομέρεια ενασχόλησης (όταν και αν συνεδριάσουν)  με την εκλογική πλευρά της αυτοδιοικητικής μας παρουσίας.

*Μια αλλαγή που θα μπορούσε να δρομολογηθεί από τώρα (ως προς την σύνθεση της ΠΣΕ) αφορά στην συμμετοχή των εκλεγμένων περιφερειακών συμβούλων. Ίσως το πιο δόκιμο να ήταν να συμμετέχουν στην ΠΣΕ μόνο οι επικεφαλής -για περιφέρεια και αντιπεριφέρειες- της παράταξης (ή διαφορετικά, ο υπεύθυνος /η της κομματικής ομάδας της παράταξης σε κάθε περιφ. ενότητα) και όχι όλοι οι εκλεγμένοι περιφερειακοί σύμβουλοι. Ο αριθμός των εκλεγμένων περιφερειακών συμβούλων παρουσιάζει μεγάλες διακυμάνσεις από περιφέρεια σε περιφέρεια κι αυτό δημιουργεί μια ετεροβαρή κατάσταση ως προς τον ρόλο τους σε κάθε ΠΣΕ.  

 

Για τα τμήματα:

Σε προηγούμενη παρέμβαση είχα αναφερθεί αναλυτικά στον ρόλο των τμημάτων της ΚΕ και στις αλλαγές που κατά την άποψή μου χρειάζεται να γίνουν. Το σημείωμα αυτό επικεντρώνεται στο βασικό στοιχείο της τροποποίησης που προτείνει η επιτροπή καταστατικού και που κατά την άποψή μου εμπεριέχει αστοχία και στερείται πρακτικής σημασίας.  Μέσω της πρότασης  για συγκρότηση επιτροπής  που θα επιλέγει αυτούς /ές που θα συμμετάσχουν στα τμήματα με βάση την «επιστημονική επάρκεια και εμπειρία» , αναδύεται ο υπαινιγμός ότι κάποια τμήματα της ΚΕ είναι ανεπαρκή στο να συμβάλουν στην διαμόρφωση της πολιτικής του κόμματος λόγω της σύνθεσής τους.

Προτείνεται δηλ. ένα είδος «κομματικού ΑΣΕΠ» (!) που θα  έχει αρμοδιότητα να απορρίπτει μέλη του κόμματος από την συμμετοχή τους σε τμήματα λόγω της επιστημονικής τους ανεπάρκειας ή έλλειψης εμπειρίας….

Αρχικά, ο εντοπισμός της ανεπάρκειας κάποιων τμημάτων της ΚΕ εμπεριέχει σημαντικό ποσοστό υποκειμενισμού, από την στιγμή που ουδέποτε συζητήθηκε στην ΚΕ η δουλειά των τμημάτων, ουδέποτε κατατέθηκε σε όργανο του κόμματος (ΠΓ, ΚΕ) ένα είδος απολογισμού για κάποιο ή κάποια από τα 25 τμήματα που έχουν συσταθεί .

Οι σ/φοι που εισηγούνται την διαδικασία επιλογής για την συμμετοχή στα τμήματα , θα έπρεπε να τεκμηριώσουν με συγκεκριμένα στοιχεία την αναγκαιότητα της πρότασής τους. Ποια είναι τα τμήματα με μηδενική ή φτωχή παραγωγή θέσεων; Ποια είναι αυτά τα τμήματα που λόγω μεγάλου ποσοστού συμμετοχής «ανεπαρκών» μελών , αδυνατούν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά ;  

Ας δούμε τώρα και την πρακτική πλευρά : σε όλα σχεδόν τα τμήματα της ΚΕ συμμετέχουν κομματικά μέλη με επαγγελματική σχέση με το θεματικό αντικείμενο του κάθε τμήματος.  Κατά κανόνα η επαγγελματική σχέση ενός μέλους με το αντικείμενο του τμήματος που συμμετέχει, ταυτίζεται με το γεγονός ότι το μέλος αυτό είναι κάτοχος πτυχίου ανώτατης εκπαίδευσης σε συνάφεια με το επάγγελμά του. Τι περισσότερο μπορεί να ζητήσει κανείς για να πιστοποιήσει την επιστημονική επάρκεια και την εμπειρία; Τι περισσότερο μπορεί να αναζητήσει κανείς από τα στοιχεία του βιογραφικού ενός μέλους που ζητά να συμμετάσχει σε ένα τμήμα (εκτός από την επαγγελματική του σχέση με το αντικείμενο); Τι είναι εκείνο που μπορεί να λείπει και να οδηγήσει στην απόρριψή του;

Η απάντηση στο ερώτημα αυτό θα μπορούσε να είναι ότι επιδιώκουμε την συμμετοχή σ/φων και σ/σών που είναι πανεπιστημιακοί (τουλάχιστον για τις θεματικές εκείνες ενότητες όπου η άσκηση πολιτικής αποτελεί γνωστικό αντικείμενο πανεπιστημιακών σχολών – για παράδειγμα, η πολιτική στην Υγεία αποτελεί γνωστικό αντικείμενο πανεπιστημιακού ιδρύματος, συνεπώς επιδιώκουμε την συμμετοχή πανεπιστημιακών με αυτό το γνωστικό αντικείμενο στο τμήμα Υγείας ). Είναι αυτονόητο όμως ότι είναι αδύνατο τα τμήματα να συγκροτηθούν μόνο από πανεπιστημιακούς σ/φους. (Είναι αδύνατο πχ το τμήμα Υγείας να αποτελείται μόνο από καθηγητές της Σχολής Δημόσιας Υγείας που είναι και μέλη του κόμματος και να μην στελεχώνεται και από γιατρούς και άλλους επαγγελματίες υγείας…)

Επομένως κάθε προσπάθεια επιλογής  με κριτήριο πέρα από την επαγγελματική σχέση είναι χωρίς νόημα. Με άλλα λόγια, επιλογή δεν μπορεί να υπάρξει.  

Η προσπάθεια που πράγματι πρέπει να γίνει για την  προσέλκυση πανεπιστημιακών στα τμήματα της ΚΕ και την ενσωμάτωσή τους σε μια συλλογική κομματική λειτουργία επεξεργασίας πολιτικής, δεν είναι θέμα καταστατικού.  Πρέπει να αποτελεί μόνιμο στόχο των στελεχών που θα έχουν την ευθύνη για τον κρίσιμο αυτόν τομέα της δουλειάς του κόμματος.

 

Συνοψίζοντας:

  • Η ανταπόκριση στην δημόσια πρόσκληση αποτελεί την μοναδική προϋπόθεση συμμετοχής κάποιου μέλους στα τμήματα της ΚΕ.

 

  • Το συνέδριο δεσμεύει την νέα ΚΕ να προχωρήσει άμεσα σε επικαιροποίηση των θεματικών αντικειμένων με βάση τα οποία συγκροτούνται τα τμήματα και σε σύνταξη νέου εσωτερικού κανονισμού με κύριο χαρακτηριστικό την περιφερειακή τους συγκρότηση / δικτύωση και τον νέο τρόπο ανάδειξης της γραμματείας τους.

 

  • Η αναβάθμιση της λειτουργίας των τμημάτων αποτελεί βασικό συστατικό του ρόλου της νέας ΚΕ  και αποφασιστικό κρίκο στην σχέση κυβέρνησης – κόμματος.

 

* Ο Γιώργος Γιαννόπουλος είναι Μέλος της ΚΕ και συντονιστής του Τμήματος Υγείας



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ