ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

13/04/2020

Τμήμα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ: 5 Μέτρα Άμεσης Εφαρμογής και η Δημοκρατία ως Αξία καθολικής εφαρμογής

Τμήμα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ: 5 Μέτρα Άμεσης Εφαρμογής και η Δημοκρατία ως Αξία καθολικής εφαρμογής



ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΥΡΙΖΑ

Η αναστολή της λειτουργίας των εκπαιδευτικών δομών όλων των βαθμίδων συνεχίζεται, μια «υγειονομικής» φύσης επιλογή που επιβάλλεται στις συνθήκες των κινδύνων και αβεβαιοτήτων που ζούμε όλοι. Η εξ ανάγκης καταφυγή σε πρακτικές τηλεκπαίδευσης είναι αυτονόητη για να διατηρηθούν οι εκπαιδευτικοί θεσμοί κοινωνικά ενεργοί και χρήσιμοι. Η οργάνωση και διαχείριση της «εξ αποστάσεως Εκπαίδευσης», όπως πραγματοποιείται, δεν είναι αυτονόητα η μοναδική επιλογή τόσο μεθοδολογικά όσο και στην επιλογή τεχνολογικών εργαλείων.

1. Η περικοπή της ύλης των Πανελλαδικών εξετάσεων, έχει ήδη ανακοινωθεί. Ολόκληρη η εκπαιδευτική κοινότητα διατύπωνε το αίτημα εδώ και καιρό, όχι μόνο ως επιλογή ορθολογισμού αλλά και ως μέτρο μερικής άρσης του ψυχοφθόρου άχθους των υποψηφίων μαθητριών και μαθητών στις τρέχουσες κρίσιμες συνθήκες.

Ας προχωρήσει η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ στο επόμενο βήμα. Να ανακοινώσει ΤΩΡΑ την ακύρωση των ενδοσχολικών / προαγωγικών εξετάσεων, με αξιοποίηση του όποιου, κι αν υπάρξει, χρόνου παράτασης του έτους υπέρ του διδακτικού έργου. Η τυπική αξιολόγηση της αφομοίωσης γνώσεων εκ μέρους των διδασκομένων μπορεί να γίνει και με άλλους τρόπους. Όσοι έχουν διδάξει και διδαχθεί γνωρίζουν. Ήδη έχει εμπεδωθεί μια εν δυνάμει εναλλακτική προοπτική. Μετά τις παρεμβάσεις της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ έχει απομειωθεί σημαντικά το εξεταστικό φόρτο σε Γυμνάσια και Λύκεια.

2. Η συζήτηση γύρω από τον χρόνο διεξαγωγής των Πανελλαδικών Εξετάσεων φαίνεται πως εντοπίζεται στον αποκλεισμό διεξαγωγής τους τον Σεπτέμβριο. Απ’ τη σκοπιά μας, θεωρούμε πως υπερέχει μια λογική προστασίας των μαθητών μαθητριών Γ Λυκείου από την παράταση του ψυχολογικού άγχους στη διάρκεια του καλοκαιριού αλλά αποκλείει και την εξοντωτική (ψυχοσωματικά και οικονομικά) παράταση των φροντιστηρίων. Η επιλογή, ωστόσο, του χρόνου διεξαγωγής των Πανελλαδικών Εξετάσεων στην κλίμακα των ενενήντα έως εκατό χιλιάδων υποψηφίων, απαιτεί τη συνδρομή του ΕΟΔΥ για τους όρους προστασίας της δημόσιας υγείας και αντίστοιχο έγκαιρο σχεδιασμό διάθεσης του ανθρώπινου δυναμικού και υποδομών που θα απαιτηθούν. Το θέμα δεν εξαντλείται σε επαναλαμβανόμενες δηλώσεις στα ΜΜΕ. Δεν είναι θέμα απόρρητου σχεδιασμού.

3. Η δυσμενής εξέλιξη της σχολικής χρονιάς αποτελεί μια ακόμα αφορμή για την επανεξέταση των ακαμψιών και των παραγόντων που αναπαράγουν κοινωνικές ανισότητες μέσα από την οργάνωση και τους στόχους του εκπαιδευτικού συστήματος.

Πρέπει να αποκλεισθεί οποιαδήποτε σκέψη για μείωση του αριθμού των εισακτέων στα ΑΕΙ, ιδέα προσφιλής στην ηγεσία του ΥΠΑΙΘ.

Η επανεξέταση της γενικής προοπτικής της «Ελεύθερης Πρόσβασης» σε ΑΕΙ και σε οργανωμένες Δημόσιες δομές μεταλυκειακής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης είναι απολύτως αναγκαία για κάθε μελλοντικό σχεδιασμό. Το νομοθετημένο από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ Σύστημα Εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, που κατάργησε η ΝΔ. αποτελεί μια λυσιτελή βάση. Καθιέρωνε για πρώτη φορά τη δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης σε σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, με βάση το Απολυτήριο. Δημιουργούσε τις πραγματικές προϋποθέσεις για τη προοπτική της πλήρους καθιέρωσης της ελεύθερης πρόσβασης σε βάθος χρόνου.

Επιπλέον, σήμερα αποδεικνύεται πως η επαναφορά της βάσης του «10», άλλη μια προσφιλής ιδέα της ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ, θα αποδεικνυόταν νέα λαιμητόμος για τη νέα γενιά. Απ’ την άλλη θα υπηρετούσε την ιδιωτική επιχειρηματική δραστηριότητα των κολλεγίων, που σήμερα διαπλέουν την κρίση σιωπηλά και ιδιοτελώς,

Με βάση την δεδηλωμένη ετοιμότητα των ΑΕΙ για την εφαρμογή των διετών προγραμμάτων των Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης η ΑΜΕΣΗ επανεργοποίηση τους είναι απολύτως ρεαλιστική. Να ανακαλέσει την απόφαση αναστολής τους το ΥΠΑΙΘ. Σε συνδυασμό με την γενική απαίτηση να μην υπάρξει μείωση του αριθμού εισακτέων στα ΑΕΙ, ουσιαστικά, διευρύνεται ο Δημόσιος Εκπαιδευτικός χώρος μετά το Λύκειο. Μια τέτοια ανοικτή προσέγγιση μόνο την κερδοσκοπία των επιχειρηματιών των κολλεγίων αποδυναμώνει…

4. Η κρίση της πανδημίας ανέδειξε την τεχνολογική καθυστέρηση του εκπαιδευτικού συστήματος αλλά κυρίως τις παθογένειες που συσσωρεύει η επί σειρά ετών απουσία πρόσληψης μονίμου εκπαιδευτικού προσωπικού. Με χιλιάδες συμβασιούχους ορισμένου χρόνου, χωρίς σταθερή ένταξη στη σχολική και πανεπιστημιακή κοινότητα, δεν υπάρχουν οι έμψυχοι όροι όχι μόνο εξ’ αποστάσεως αλλά ούτε κλασικής ποιοτικής εκπαίδευσης. Το αίτημα για επίσπευση των διαδικασιών προσλήψεων τακτικού εκπαιδευτικού προσωπικού, όπως είχε προγραμματίσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, η δημοκρατική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού και εργασιακού πλαισίου των συμβασιούχων, η σταθεροποίηση των διαδικασιών επιμόρφωσης και τεχνολογικής ανανέωσης του συστήματος πρέπει να συμπεριληφθούν στα μετα την πανδημία εποχή μέτρα.

ΑΜΕΣΑ απαιτείται η παράταση των συμβάσεων των συμβασιούχων διδασκόντων όλων των βαθμίδων για όσο διάστημα απαιτεί η παράταση του διδακτικού έτους και ειδικά στη Β’ Βαθμίδα για τις ανάγκες των Πανελλαδικών Εξετάσεων.

5. Οι γενικοί όροι πρόσβασης στα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα και δίκτυα διαπιστώνεται πως αποτελούν στοιχεία έντασης των κοινωνικών ανισοτήτων. Απαιτείται η θεσμοθέτηση και επιβολή στη αγορά νέων ρυθμιστικών κανόνων δωρεάν πρόσβασης και χρήσης που θα συντείνουν στην αύξηση της προσβασιμότητας αλλά και λειτουργικότητας των εκπαιδευτικών δικτύων. Μετά την αδιανόητη εμπαιγμό του ΥΠΑΙΘ στο θέμα του εξοπλισμού φορητών ηλεκτρονικών υπολογιστών/συσκευών απαιτείται η άμεση και δωρεάν διάθεση τεχνολογικού εξοπλισμού (υπολογιστές, tablets, πολυμηχανήματα εκτύπωσης & σάρωσης) σε όσες όσους έχουν ανάγκη, με στόχο τη δημιουργία 200000 ψηφιακών τάξεων μέσα από το ΠΣΔ.

Εν κρυπτώ και χωρίς καμιά νομιμοποίηση μεγάλο μέρος των εκπαιδευτικών δικτύων έχει de facto ιδιωτικοποιηθεί. Επιμένουμε πως πρέπει να ενισχυθεί η αυτονομία των δημόσιων δικτύων και υποδομών έναντι των οικονομικών και τεχνικών δεσμεύσεων που επιβάλλουν οι συμβάσεις με IT εταιρείες, καθώς και των ανομολόγητων κινδύνων από τη διαχείριση προσωπικών δεδομένων και πληροφοριών των διδασκομένων, διδασκόντων και γονέων από τις ιδιωτικές εταιρείες. Αυτό απαιτεί προσανατολισμένη και εξειδικευμένη ενίσχυση του ΠΔΕ στην Παιδεία καθώς και αξιοποίηση των υφιστάμενων και δυναμικών Δημόσιων τεχνολογικών φορέων και υποδομών, την επιλογή χρήσης λογισμικού ανοιχτού κώδικα . Η τεχνολογία δεν είναι ουδέτερη…

Α. Μια γενική πρόκληση αποτελεί η αμφισβήτηση της Δημοκρατίας, των Δικαιωμάτων σε έκτακτες συνθήκες κρίσης. Η απάντηση δεν μπορεί να είναι η de facto νομιμοποίηση των έκτακτων μέτρων, των παρεκκλίσεων. Αν η λεγόμενη ΕξΑΕ είναι η αναγκαία καταφυγή για να συνεχισθεί το μάθημα, τότε υπάρχει τρόπος να μην ανασταλεί η δημοκρατική συλλογική λειτουργία των εκπαιδευτικών θεσμών. Απαιτείται μόνον η δέσμευση στους δημοκρατικούς κανόνες.

Το ΥΠΑΙΘ έχει την πολιτική ευθύνη της προστασίας και της Δημοκρατίας μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα και για την Παιδεία. Για την ώρα η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ εκφωνεί μονολόγους στα ΜΜΕ. Ας πάρει τη πρωτοβουλία, σύμφωνα με τους κοινοβουλευτικούς κανόνες, να συνέλθει η Διαρκής Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων μέσω τηλεδιάσκεψης, Σε κρίσιμες εποχές δεν ταιριάζει η επιβολή σιωπητηρίου. Απαιτείται η δημοκρατική διαβούλευση, η αναζήτηση κοινών τόπων και τρόπων για την άμεση διαχείριση προβλημάτων. Ας μην διανοηθεί η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ να προχωρήσει σε κατάθεση πολυνομοσχεδίου για την Εκπαίδευση όπως διαρρέει σε ΜΜΕ. Η κρίση δεν είναι ευκαιρία, ούτε καθαγιάζει κάθε νεοφιλελεύθερη ιδεοληψία και ιδιοτέλεια…



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ