ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

12/05/2020

Απάντηση Κομισιόν σε Παπαδημούλη σχετικά με συμφωνία για «φορολογική ασυλία» στην Τουρκία

Απάντηση Κομισιόν σε Παπαδημούλη σχετικά με συμφωνία για «φορολογική ασυλία» στην Τουρκία



Κομισιόν: Περιθώριο στην Τουρκία έως το τέλος του 2020, προκειμένου να σημειώσει απτή πρόοδο στην αποτελεσματική εφαρμογή της αυτόματης ανταλλαγής πληροφοριών για θέματα φορολογίας, με όλα τα κράτη-μέλη, συμπεριλαμβανομένης της Κύπρου

Απάντηση έδωσε η Κομισιόν δια του αρμόδιου Επιτρόπου Οικονομικών και Νομισματικών υποθέσεων, Πάολο Τζεντιλόνι, σε γραπτή Ερώτηση του Αντιπροέδρου του Ευρωκοινοβουλίου και επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Δημήτρη Παπαδημούλη.

Το ερώτημα αφορούσε το ενδεχόμενο να έχει παραχωρηθεί κάποιου είδους «φορολογική ασυλία» προς την Τουρκία εκ μέρους της ΕΕ, με αφορμή και δημοσιεύματα που αναφέρονταν σε συμφωνία ώστε να δοθεί περισσότερος χρόνος στην Τουρκία -μέχρι το τέλος του έτους- να συμμορφωθεί με τις ευρωπαϊκές απαιτήσεις για τη φορολογική διαφάνεια και την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής.

Στην απάντησή του ο Επίτροπος Πάολο Τζεντιλόνι, επιβεβαιώνει ότι «τα κράτη μέλη αποφάσισαν, βάσει τεχνικής αξιολόγησης, να δώσουν περιθώριο στην Τουρκία έως το τέλος του 2020 προκειμένου να σημειώσει απτή πρόοδο στην αποτελεσματική εφαρμογή της αυτόματης ανταλλαγής πληροφοριών», αλλά τονίζει ότι αυτό θα πρέπει να συμβεί «με όλα τα κράτη μέλη, συμπεριλαμβανομένης της Κύπρου, η οποία εν τω μεταξύ προέβη στην κοινοποίηση της Τουρκίας στον ΟΟΣΑ ως προβλεπόμενου για ανταλλαγές εταίρου».

 

Ακολουθούν πλήρεις η γραπτή Ερώτηση του Δ. Παπαδημούλη και η Απάντηση της Κομισιόν:

 

Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης προς την Επιτροπή

 

Θέμα: Συμφωνία για «φορολογική ασυλία» στην Τουρκία: η Τουρκία εκτός της «μαύρης λίστας φορολογικών παραδείσων» της ΕΕ

Δημοσιεύματα [1] αναφέρουν πρόσφατη συμφωνία Ευρωπαίων διπλωματών που δίνει περισσότερο χρόνο στην Τουρκία –μέχρι το τέλος του έτους– να συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις της ΕΕ όσον αφορά στη φορολογική διαφάνεια και την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, προκειμένου να εξακολουθήσει να βρίσκεται εκτός της «μαύρης λίστας φορολογικών παραδείσων» της ΕΕ. Η «μαύρη λίστα» καταρτίστηκε στα τέλη του 2017, ύστερα από αποκαλύψεις πρακτικών εκτεταμένης φοροαποφυγής που χρησιμοποιούσαν εταιρίες και ιδιώτες. Η αντιμετώπιση της Τουρκίας συνδέεται, βάσει των δημοσιευμάτων, με την αποφυγή ενδεχόμενης σύγκρουσης με την Άγκυρα, δεδομένων των εξελίξεων στο προσφυγικό, αλλά και στην Κυπριακή ΑΟΖ.

Ευρωπαίος διπλωμάτης φέρεται να δήλωσε στο Reuters ότι «η Τουρκία θα έπρεπε θεωρητικά να είναι στη λίστα, αλλά, για πολιτικούς λόγους, αυτό αποφεύχθηκε».

Μάλιστα, αναφέρεται ότι η πίστωση χρόνου προς την Τουρκία θα συζητηθεί στο επικείμενο Eurogroup, ώστε να ληφθεί απόφαση.

Ερωτάται η Επιτροπή:

1 Επιβεβαιώνει τα σχετικά δημοσιεύματα που συνδέουν ενδεχόμενη ευνοϊκότερη φορολογική αντιμετώπιση της Τουρκίας με τις γεωπολιτικές εξελίξεις;

2 Αν ναι, και αν τελικώς εγκριθεί μια τέτοια απόφαση, πώς δικαιολογεί ότι συμβαδίζει με τους στόχους περί φορολογικής διαφάνειας και ίσης μεταχείρισης εντός της ΕΕ αλλά και σε σχέση με τρίτα κράτη;

 

Απάντηση του κ. Gentiloni εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
E-001108/2020

Στο πλαίσιο της διαδικασίας κατάρτισης του ενωσιακού καταλόγου[2], η Τουρκία όφειλε να συμμορφωθεί με διάφορα κριτήρια. Έως το τέλος του 2018, είχε ήδη εκπληρώσει τις δεσμεύσεις που ανέλαβε να υπογράψει και να κυρώσει την πολυμερή σύμβαση του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) περί αμοιβαίας διοικητικής συνδρομής (ΣΑΔΣ) και να εξαλείψει τα επιζήμια καθεστώτα της. Τα κράτη μέλη συμφώνησαν να αναμείνουν τα αποτελέσματα των αξιολογήσεων του Παγκόσμιου Φόρουμ πριν αξιολογήσουν τη συμμόρφωσή της ως προς ένα άλλο κριτήριο διαφάνειας που συνδέεται με τη βαθμολόγησή της από το Παγκόσμιο Φόρουμ.

Το τελευταίο κριτήριο που δεσμεύτηκε να εκπληρώσει η Τουρκία αφορούσε την αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών. Η Τουρκία όφειλε να κοινοποιήσει στον ΟΟΣΑ, έως τις 31 Δεκεμβρίου 2019, όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ ως προβλεπόμενους για ανταλλαγές εταίρους. Μέχρι την επικαιροποίηση του καταλόγου τον Φεβρουάριο του 2020, η Τουρκία είχε κοινοποιήσει 27 κράτη μέλη ως προβλεπόμενους για ανταλλαγές εταίρους, όπως απαιτείται, αλλά δήλωσε ότι θα αρχίσει τις ανταλλαγές με πέντε από αυτά τα κράτη μέλη σε μεταγενέστερο στάδιο. Εξήγησε ότι η καθυστέρηση αυτή οφειλόταν σε ζητήματα που αφορούν την ποιότητα των δεδομένων και την προστασία.

Τα κράτη μέλη αποφάσισαν, βάσει τεχνικής αξιολόγησης, να δώσουν περιθώριο στην Τουρκία έως το τέλος του 2020 προκειμένου να σημειώσει απτή πρόοδο στην αποτελεσματική εφαρμογή της αυτόματης ανταλλαγής πληροφοριών με όλα τα κράτη μέλη, συμπεριλαμβανομένης της Κύπρου, η οποία εν τω μεταξύ προέβη στην κοινοποίηση της Τουρκίας στον ΟΟΣΑ ως προβλεπόμενου για ανταλλαγές εταίρου.

Πρόσθετος χρόνος δόθηκε και σε ορισμένες άλλες περιοχές δικαιοδοσίας για την εκπλήρωση των δεσμεύσεών τους, στις περιπτώσεις που θεωρήθηκε ότι είχαν καταβάλει πραγματικές προσπάθειες και σημειώσει επαρκή πρόοδο έως τη λήξη της προθεσμίας.

 

[1] www.reuters.com/article/us-eu-turkey-tax/eu-to-give-turkey-more-time-to-avoid-tax-blacklisting-sources-idUSKBN2062R7 & https://www.euractiv.com/section/global-europe/news/eu-to-give-turkey-more-time-to-avoid-tax-blacklisting/

 

[2] https://ec.europa.eu/taxation_customs/tax-common-eu-list_en

 

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ