ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

12/01/2021

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ: «Στοιχεία ρυθμισμένων οφειλών και αποδοτικότητα των μέτρων της Κυβέρνησης»

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ: «Στοιχεία ρυθμισμένων οφειλών και αποδοτικότητα των μέτρων της Κυβέρνησης»



Ερώτηση
Προς τον κ. Υπουργό Οικονομικών
Θέμα : «Στοιχεία ρυθμισμένων οφειλών και αποδοτικότητα των μέτρων της Κυβέρνησης»
Κατά τη διάρκεια της μεγαλύτερης υγειονομικής κρίσης των τελευταίων δεκαετιών, η Κυβέρνηση επέλεξε το δρόμο της περιοριστικής πολιτικής ως προς την ενίσχυση των πληττόμενων ομάδων. Στα μέτρα του πρώτου τριμήνου της Πανδημίας επιλέχθηκε η χρήση της αναστολής των συμβάσεων εργασίας και η επιδότηση με ένα πενιχρό επίδομα που δινόταν κάθε σχεδόν, δύο μήνες. Παράλληλα, στους επαγγελματίες δόθηκε καθυστερημένη ενίσχυση, αφήνοντας τους στο έλεος της ύφεσης και την Πανδημίας. Αντίστοιχα ήταν και τα μέτρα που προωθήθηκαν κατά τη διάρκεια του «δεύτερου» κύματος και του «κλεισίματος» εκ νέου της αγοράς.
Επιπρόσθετα, ο δρόμος που επέλεξε η Κυβέρνηση να κινηθεί στο κομμάτι των οφειλών ήταν αυτός της αναστολής. Τα προαναφερθέντα μέτρα αποτελούν έναν εκρηκτικό συνδυασμό για τα εισοδήματα των μισθωτών και των επαγγελματιών και γενικά για το σύνολο του πληθυσμού. Τα αποτελέσματα της πολιτικής που ακολουθεί η Κυβέρνηση έχουν ήδη φανεί στην καθημερινότητα των πολιτών, ενώ αποτυπώνονται και στις περιοδικές (και μη) εκθέσεις Οργανισμών και Φορέων.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ, το Νοέμβριο χάθηκαν ακόμα 29.933 θέσεις εργασίας. Ενώ, το 11μηνο του 2020 κλείνει στις 40.423 λιγότερες νέες θέσεις εργασίας. Ο ΟΑΕΔ για τον Νοέμβριο αποτύπωσε τη δραματική αύξηση της ανεργίας, καθώς το σύνολο των εγγεγραμμένων ανέργων ανέρχεται σε 1.153.434  έναντι 1.043.709 ατόμων τον Οκτώβριο του 2020 (ποσοστιαία μεταβολή +10,51%) και έναντι 1.083.943 ατόμων τον Νοέμβριο του 2019.
Το ΙΝΕ της ΓΣΕΕ καταγράφει στην ετήσια έκθεση για την απασχόληση ότι το β’ τρίμηνο του 2020, η ιδιωτική κατανάλωση ήταν ίση με 28,8 δισ. Ευρώ, όταν το αντίστοιχο τρίμηνο του 2019 ήταν ίση με 32,6 δισ. Ευρώ. Ταυτόχρονα, περισσότεροι από 100.000 εργαζόμενοι έχουν «εξέλθει» από το εργατικό δυναμικό και ζουν με 534 ευρώ το μήνα για αρκετούς μήνες. Ο μέσος μηνιαίος μισθός μειώθηκε κατά 10% το δεύτερο τρίμηνο του 2020, σε σχέση με το ίδιο τρίμηνο του 2019. Το ποσοστό των απασχολουμένων που λάμβανε από 0 έως 200 ευρώ δωδεκαπλασιάστηκε, καθώς αυξήθηκε από 1% σε 12%.
Με βάση μελέτες της Eurostat, η Ελλάδα, για το 2020, έχει τη δεύτερη μεγαλύτερη μείωση εισοδήματος όλων των πολιτών, τη δεύτερη μεγαλύτερη μείωση εισοδήματος των χαμηλόμισθων και την τρίτη μεγαλύτερη μείωση εισοδήματος των εργαζομένων στην Ευρώπη. Σημείο αναφοράς είναι ότι με βάση πάλι τη Eurostat, οι γυναίκες στη χώρα μας είχαν την δεύτερη μεγαλύτερη μείωση εισοδήματος στην Ευρώπη!
Επιπρόσθετα, η  έρευνα SAFE της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τοποθετεί τις ΜμΕ της Ελλάδας στις τελευταίες θέσεις ως προς την πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό και σημειώνει πως παρουσιάζουν μια από τις μεγαλύτερες μειώσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο, στον κύκλο εργασιών του τελευταίου εξαμήνου, αποκαλύπτοντας το κενό στις υποτιθέμενες ενισχύσεις της Κυβέρνησης, αλλά και το σχέδιό της για αναδιάρθρωση της αγοράς. Ταυτόχρονα το Υπουργείο Οικονομικών στον Προϋπολογισμό, τοποθέτησε το ύψος της ύφεσης που θα αντιμετωπίσει η χώρα, στο «πρωτοφανές» ποσοστό άνω του 10% και αντίστοιχα, την εκτίναξη του δημοσίου χρέους άνω του 200%.
Με τις ΠΝΠ από 11/3/2020 (άρθρα 1 και 2), 30/3/2020 (άρθρο πρώτο), 20/5/2020 (άρθρο πέμπτο), προβλέφθηκαν παρατάσεις στις προθεσμίες καταβολής των βεβαιωμένων οφειλών στις Δ.Ο.Υ. και είσπραξης των βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων οφειλών, διαφόρων ομάδων πολιτών και επιχειρήσεων, που πλήττονται από την Πανδημία. Στη συνέχεια με τα άρθρα 289, 290, 291, 292, 293 του ν.4738/2020 (νέος Πτωχευτικός Κώδικάς) η Κυβέρνηση νομοθέτησε ένα πακέτο ρυθμίσεων που αφορά την προαναφερόμενη περίοδο της υγειονομικής κρίσης, με τη μορφή μίας ογκώδους τροπολογίας. Η διαδικασία που επέλεξε η Κυβέρνηση να νομοθετήσει αυτό το πακέτο των ρυθμίσεων, αφαίρεσε τη δυνατότητα να γίνει μία εκτενής συζήτηση επί των θεμάτων που ρύθμιζε η συγκεκριμένη τροπολογία.
Τα εν λόγω άρθρα αφορούσαν την δυνατότητα να υπαχθούν σε ρύθμιση σε έως και 24 δόσεις  οι οφειλές, για τις οποίες είχε χορηγηθεί αναστολή είσπραξης και παράταση καταβολής και δεν τελούσαν σε καθεστώς ρύθμισης. Επίσης, παρατάθηκε μετά το πέρας του προγράμματος ρύθμισης, η προθεσμία καταβολής των δόσεων ρυθμίσεων, για τις οποίες έχει χορηγηθεί παράταση καταβολής και αναστολή είσπραξης και δόθηκε η δυνατότητα σε οφειλέτες με οφειλές βεβαιωμένες στις Δ.Ο.Υ. και τα Ελεγκτικά Κέντρα, οι οποίοι απώλεσαν κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος Μαρτίου 2020 έως και Οκτωβρίου 2020 , να επανενταχθούν στο ίδιο καθεστώς ρύθμισης.
Επίσης, οι πολίτες για να κρατήσουν παλαιότερες ρυθμίσεις και να «κερδίσουν» το καθεστώς της μεταγενέστερης πληρωμής των δόσεων της περιόδου Μαρτίου-Ιουνίου 2020, θα πρέπει να έχουν καταβάλει κανονικά (εμπρόθεσμα) τις δόσεις των μηνών Ιουλίου-Νοεμβρίου 2020 των ρυθμίσεών τους. Αλλιώς, οι ρυθμίσεις θεωρούνται απολεσθείσες. Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει όσοι/ες απώλεσαν, πχ παλιές ρυθμίσεις των 100 ή των 120 δόσεων, για να μπορέσουν να επανενταχθούν στις ρυθμίσεις αυτές, να έχουν πληρώσει κανονικά τη δόση του Δεκεμβρίου, ενώ για όσους/ες απώλεσαν πάγια ρύθμιση των 12-24 ή 24-48 δόσεων ισχύει απλά η δυνατότητα επαναρρύθμισης σε αριθμό δόσεων όχι περισσότερων από τις υπολειπόμενες της αρχικής πάγιας ρύθμισης!
Αντίστοιχα, οι πολίτες  που έχουν οφειλές προς τη Φορολογική Διοίκηση, για τις οποίες οι προθεσμίες καταβολής έληγαν κανονικά εντός της περιόδου Ιουλίου-Οκτωβρίου 2020 και για τις οποίες δεν ισχύει καμία αναστολή πληρωμής, έχουν το δικαίωμα αποπληρωμής αυτών των ληξιπρόθεσμων και μη ληξιπρόθεσμων οφειλών, από τακτικά επιβαλλόμενους φόρους σε 2 έως 12 μηνιαίες δόσεις με ετήσιο επιτόκιο 5,32%, ή σε 13 έως 24 μηνιαίες δόσεις με ετήσιο επιτόκιο 6,82%. Επίσης, με τη νέα πάγια ρύθμιση μπορούν να ρυθμιστούν σε 24 έως 48 μηνιαίες δόσεις με βάση εισοδηματικά κριτήρια έκτακτες φορολογικές οφειλές. Τα ίδια ισχύουν και για τους τελευταίους φόρους Εισοδήματος και ΕΝΦΙΑ. Η Κυβέρνηση όμως, από τη μία αναστέλλει τις καταβολές των οφειλών, αλλά από την άλλη δεν ενισχύει την πραγματική οικονομία, δεν ενισχύει άμεσα τους πολίτες.
Επειδή η ύφεση, με βάση τον Προϋπολογισμό θα κυμανθεί σε υψηλότερα επίπεδα από αυτά που η ίδια η Κυβέρνηση είχε περιγράψει όλο το προηγούμενο διάστημα και παράλληλα, οι αντεργατικές πολιτικές εν μέσω πανδημίας έχουν οδηγήσει σε απώλεια 1,3 δισ. Ευρώ από το εργατικό εισόδημα κατά το διάστημα της πρώτης καραντίνας, στη μείωση κατά 4 δισ. ευρώ του διαθέσιμου εισοδήματος του συνόλου των νοικοκυριών τους τελευταίους μήνες, στη μέση μείωση των μισθών κατά 10% και έχει οδηγήσει σε αμοιβή μόλις 200 Ευρώ για το 12% των εργαζομένων!
Επειδή η Κυβέρνηση κάνει ένα «λογικό άλμα», θεωρώντας ότι οι πολίτες χωρίς να έχουν λάβει κάποια ενίσχυση θα μπορέσουν να αποπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους μ’ ένα μαγικό τρόπο.
Επειδή, όσο το πλάνο της ΝΔ για την ανάπτυξη κινείται στα θολά νερά της αύξησης των επενδύσεων, όπως είδαμε να περιγράφεται και στον προϋπολογισμό, σε συνδυασμό  πλήθους αντεργατικών διατάξεων, τόσο τα ληξιπρόθεσμα θα αυξάνονται και η οικονομία θα οδηγείται σε καθίζηση.
Επειδή, από την αρχή της Πανδημίας είχαμε τονίσει ότι οποιαδήποτε ρύθμιση για να έχει αντίκρισμα και μέλλον θα πρέπει νωρίτερα να δοθεί ρευστότητα στους πολίτες και τις επιχειρήσεις, καθώς τα χρέη δυστυχώς αυξάνουν και τα εισοδήματα μειώνονται, ενώ το πλαίσιο των ενισχύσεων που έχει εξαγγείλει η Κυβέρνηση θα οδηγήσει σε περαιτέρω αύξηση των ληξιπρόθεσμων και των συνολικών οφειλών πολιτών και επιχειρήσεων.
Επειδή, θα πρέπει να έχουμε συνολική εικόνα για την κατάσταση των οφειλών των πολιτών ώστε να κρίνουμε τις προτάσεις και το έργο τις Κυβέρνησης, αλλά κυρίως για να ανακτήσουμε το δικαίωμα του διαλόγου και της πολιτικής αντιπαράθεσης με επιχειρήματα, που δυστυχώς, ο τρόπος που νομοθετεί η Κυβέρνησης έχει στερήσει συνολικά από την αντιπολίτευση.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός,
1) Ποιος ήταν ο αριθμός των ρυθμίσεων μέχρι τον Μάρτιο του 2020, σε κάθε προϋπάρχον πλαίσιο ρύθμισης ξεχωριστά δηλαδή : στη ρύθμιση του ν. 4174/2013, στη ρύθμιση του ν. 4152/2013, στη ρύθμιση του ν. 4152/2013, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 43 του ν.4646/2019, στη ρύθμιση 4321/2015, στη ρύθμιση του ν.4611/2019. Ποιος είναι ο αριθμός των ίδιων ρυθμίσεων στο τέλος Δεκεμβρίου 2020, τόσο σε φυσικά πρόσωπα, όσο και σε νομικά πρόσωπα. Από το νέο πλαίσιο της «δεύτερης ευκαιρίας» που ψηφίσθηκε με τον νέο Πτωχευτικό Κώδικα, όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, πόσοι/ες έκαναν χρήση της δυνατότητας επανένταξης στις 120 δόσεις (ν.4611) και πόσοι/ες αντίστοιχα για τις 100 δόσεις (ν.4321) με πληρωμή δόσης τον μήνα Δεκέμβριο του 2020; Ποια ήταν τα ποσά αυτών των οφειλών;
2) Πόσες από αυτές εξυπηρετούνταν κατά τη διάρκεια της υγειονομική κρίσης, δηλαδή από το τέλος Μαρτίου 2020 μέχρι και τον Δεκέμβριο 2020, ξεχωριστά για κάθε πλαίσιο ρύθμισης;
3) Ποιος είναι ο αριθμός των απολεσθεισών ρυθμίσεων, ξεχωριστά σε κάθε πλαίσιο ρύθμισης; Σε ποια εισοδηματική κατηγορία ανήκουν τόσο τα φυσικά πρόσωπα όσο και τα νομικά πρόσωπα που απώλεσαν τις εν λόγω ρυθμίσεις, συνολικά και με κατηγοριοποίηση ανά δέκα χιλιάδες Ευρώ εισοδήματος, , δηλαδή πόσοι/ες από τους πολίτες που απώλεσαν ρύθμιση ανήκουν στην εισοδηματική κατηγορία των έως 10.000 ευρώ, πόσοι/ες στην κατηγορία  από 10.001 έως 20.000 ευρώ, πόσοι/ες ομοίως στην κατηγορία από 20.001 έως 30.000 και αντιστοίχως για τις παραπάνω κλίμακες. Και επιπρόσθετα πόσο ήταν το πόσο που αφορούν οι απολεσθείσες ρυθμίσεις συνολικά;


Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Παπανάτσιου Αικατερίνη
Αλεξιάδης Τρύφων
Γκιόλας Ιωάννης
Κόκκαλης Βασίλειος
Μάλαμα Κυριακή
Παπαδόπουλος Αθανάσιος
Συρμαλένιος Νικόλαος


Το πλήρες κείμενο της ερώτησης με τους ενδεικτικούς πίνακες παραδειγμάτων




Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ